Reithofer: dankzij Mini blijven we de grootste

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor 2015 ziet de onafhankelijke Beierse autofabrikant, waarvan de familie Quandt-Klatten voor meer dan 40 procent eigenaar is, verdere vooruitgang. De scheidende directievoorzitter Norbert Reithofer plaatste echter nuances bij het groeiscenario. 

Voorzichtig in China
Net zoals bij Mercedes-Benz en Audi is de snel veranderende Chinese markt voor BMW cruciaal. “De automarkt zal zich in lijn met de naar 7,5 procent bijgestelde nationale economische groei normaliseren, waarbij verkoopstijgingen niet meer boven de 10 procent uitkomen”, aldus Reithofer. “De concurrentie neemt daarentegen toe, onder andere door een transitie van nieuwverkoop naar meer aftersales-activiteiten en ook inruil c.q. verkoop van gebruikte auto’s.”

Al neemt de welvaart van de Chinezen nog steeds toe, de verkoop van BMW’s topmerk Rolls-Royce zal door politieke druk op de allerrijksten, met name in het kader van corruptiebestrijding, niet meer zo vanzelfsprekend groeien, is BMW verder van mening.

Grootste door Mini
In 2014 waren uitgesplitst 1.811.719 eenheden van het merk BMW, 302.183 Mini en 4.063 Rolls-Royce. Daarmee bleef het concern vorig jaar `s werelds grootste producent van premium en luxe auto`s, en BMW ook het best verkochte premium merk.

Natuurlijk voelt men in München de hete adem van het ambitieuze Audi in de nek, een scenario dat Reithofer glimlachend pareert met de opmerking “dat we misschien die ene positie verliezen maar dankzij Mini als groep de grootste in het premium segment blijven.”

De ambities van Mercedes-Benz om in 2020 de grootste premiumspeler ter wereld te worden, zal BMW waarschijnlijk meer zorgen baren.

Strenge CO2-eisen
Op een suggestie dat Audi met een volledig elektrisch model komt antwoordde Reithofer met een sneer dat het maar een aankondiging betreft. “Wij produceren onze i3, ’s werelds op twee na meest verkochte elektrische auto, al meer dan een jaar.”

Dat is volgens BMW ook nodig om na 2020 aan de strenge wettelijke CO2-eis van maximaal 95 gr/km per geproduceerde auto (nu: 130 gr/km) te kunnen voldoen. De investeringen richten zich daarom onder andere op de ontwikkeling van een semi-elektrische (plug-in) variant voor elk BMW-model. Al zal dat niet voldoende blijken om de dreigende, nog verder aangescherpte CO2-norm van 65 of 70 gr/km vanaf 2025 te halen. 

“Het lijkt ons beter die aanscherping naar 2030 door te schuiven”, zei Reithofer die en passant wel uithaalde naar de Duitse overheid. “In Noorwegen, waar de overheid met name het gebruik van volledig elektrische auto’s sterk stimuleert, is 20 procent van onze verkoop voor de i3. In Duitsland, dat geen enkele stimulans biedt, is dat slechts 1 procent.”

Geen managementkritiek als bij VW
Een intern gespreksthema van geheel andere aard betreft BMW`s toekomst als onafhankelijke onderneming. Daaraan wordt op korte tot middellange termijn niet getwijfeld. De familie Quandt heeft duidelijk grip op de zaak zonder zich inhoudelijk met de strategie te bemoeien. Althans niet en public zoals bij Volkswagen waar de voorzitter van de raad van commissarissen Ferdinand Piëch zijn topmanagers naar eigen believen openlijk pleegt te bekritiseren.

Eveneens in tegenstelling tot bij VW houdt BMW stevig vast aan een leeftijdsgrens voor topmanagement. Reithofer wordt binnenkort zestig en dat is de pensioen-grens bij BMW. Dus wordt hij komende maand opgevolgd door de 49-jarige Harald Krüger. Die zal onder andere met strategische allianties – zoals vooralsnog met Toyota op het gebied van waterstof/brandstofcel-technologie en een nieuw sportwagenconcept – BMW’s autonome status als producent moeten bestendigen. 

Door: Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reithofer: dankzij Mini blijven we de grootste | Automotive Online

Reithofer: dankzij Mini blijven we de grootste

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor 2015 ziet de onafhankelijke Beierse autofabrikant, waarvan de familie Quandt-Klatten voor meer dan 40 procent eigenaar is, verdere vooruitgang. De scheidende directievoorzitter Norbert Reithofer plaatste echter nuances bij het groeiscenario. 

Voorzichtig in China
Net zoals bij Mercedes-Benz en Audi is de snel veranderende Chinese markt voor BMW cruciaal. “De automarkt zal zich in lijn met de naar 7,5 procent bijgestelde nationale economische groei normaliseren, waarbij verkoopstijgingen niet meer boven de 10 procent uitkomen”, aldus Reithofer. “De concurrentie neemt daarentegen toe, onder andere door een transitie van nieuwverkoop naar meer aftersales-activiteiten en ook inruil c.q. verkoop van gebruikte auto’s.”

Al neemt de welvaart van de Chinezen nog steeds toe, de verkoop van BMW’s topmerk Rolls-Royce zal door politieke druk op de allerrijksten, met name in het kader van corruptiebestrijding, niet meer zo vanzelfsprekend groeien, is BMW verder van mening.

Grootste door Mini
In 2014 waren uitgesplitst 1.811.719 eenheden van het merk BMW, 302.183 Mini en 4.063 Rolls-Royce. Daarmee bleef het concern vorig jaar `s werelds grootste producent van premium en luxe auto`s, en BMW ook het best verkochte premium merk.

Natuurlijk voelt men in München de hete adem van het ambitieuze Audi in de nek, een scenario dat Reithofer glimlachend pareert met de opmerking “dat we misschien die ene positie verliezen maar dankzij Mini als groep de grootste in het premium segment blijven.”

De ambities van Mercedes-Benz om in 2020 de grootste premiumspeler ter wereld te worden, zal BMW waarschijnlijk meer zorgen baren.

Strenge CO2-eisen
Op een suggestie dat Audi met een volledig elektrisch model komt antwoordde Reithofer met een sneer dat het maar een aankondiging betreft. “Wij produceren onze i3, ’s werelds op twee na meest verkochte elektrische auto, al meer dan een jaar.”

Dat is volgens BMW ook nodig om na 2020 aan de strenge wettelijke CO2-eis van maximaal 95 gr/km per geproduceerde auto (nu: 130 gr/km) te kunnen voldoen. De investeringen richten zich daarom onder andere op de ontwikkeling van een semi-elektrische (plug-in) variant voor elk BMW-model. Al zal dat niet voldoende blijken om de dreigende, nog verder aangescherpte CO2-norm van 65 of 70 gr/km vanaf 2025 te halen. 

“Het lijkt ons beter die aanscherping naar 2030 door te schuiven”, zei Reithofer die en passant wel uithaalde naar de Duitse overheid. “In Noorwegen, waar de overheid met name het gebruik van volledig elektrische auto’s sterk stimuleert, is 20 procent van onze verkoop voor de i3. In Duitsland, dat geen enkele stimulans biedt, is dat slechts 1 procent.”

Geen managementkritiek als bij VW
Een intern gespreksthema van geheel andere aard betreft BMW`s toekomst als onafhankelijke onderneming. Daaraan wordt op korte tot middellange termijn niet getwijfeld. De familie Quandt heeft duidelijk grip op de zaak zonder zich inhoudelijk met de strategie te bemoeien. Althans niet en public zoals bij Volkswagen waar de voorzitter van de raad van commissarissen Ferdinand Piëch zijn topmanagers naar eigen believen openlijk pleegt te bekritiseren.

Eveneens in tegenstelling tot bij VW houdt BMW stevig vast aan een leeftijdsgrens voor topmanagement. Reithofer wordt binnenkort zestig en dat is de pensioen-grens bij BMW. Dus wordt hij komende maand opgevolgd door de 49-jarige Harald Krüger. Die zal onder andere met strategische allianties – zoals vooralsnog met Toyota op het gebied van waterstof/brandstofcel-technologie en een nieuw sportwagenconcept – BMW’s autonome status als producent moeten bestendigen. 

Door: Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.