‘Zestig procent van geëxporteerde EV’s is jonger dan een jaar’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 2010 zijn er 1.413 elektrische auto`s geëxporteerd. Ruim 82 procent daarvan was jonger dan twee jaar, het zijn dus lang niet allemaal ex-leaseauto`s waarvan het contract is uitgereden.

De helft van de laatste eigenaren is autobedrijf of -handelaar, 11 procent zijn leasemaatschappijen die EV`s direct exporteren. 

Nissan Leaf is veruit het meest geëxporteerde model: 79 procent, 11 procent van de export-EV`s zijn Tesla`s. 

Meeste naar Noorwegen
Het Finacieele Dagbla weet te meldn dat veel elektrische auto’s naar Noorwegen worden uitgevoer; daar gelden niet alleen belastingvoordelen voor nieuwe, maar ook voor gebruikte EV`s. Ook hoeven EV-bezitters geen tol of parkeergeld te betalen en kunnen ze de busbaan gebruiken. 

Het marktaandeel van EV’s in de totale nieuwverkopen van Noorwegen was vorig jaar 12,4 procent. Maar anders dan in Nederland, geldt in Noorwegen niet alleen fiscaal voordeel voor de aanschaf van nieuwe EV’s, maar ook voor gebruikte.

Onwenselijk
De ANWB noemt de grote exportstroom onwenselijk. “Als je als Nederland koploper wil zijn in elektrisch rijden om luchtvervuiling en klimaatverandering tegen te gaan, moeten die auto’s na aanschaf wel in ons land blijven”, aldus ANWB-woordvoerder Marco van Eenennaam in de krant. 

Staatssecretaris Wiebes van financiën zal in Autobrief 2 aandacht besteden aan export, meldt het FD, zodat de zuinige, bij aanschaf gesubsidieerde auto’s niet massaal het land verdwijnen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.