Premium youngtimers krijgen kwaliteitslabel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er zijn in Nederland tussen de tien en vijftien bedrijven gespecialiseerd in premium youngtimers. Samen hebben zij een paar honderd van dit soort auto’s te koop staan, een kleine markt dus. Doel van het label is dan ook om premium youngtimers onder de aandacht te brengen, onder meer van de zakelijk rijder.  “Het zijn bijzondere auto’s en ze zijn in zo’n goede staat dat ze niet onder doen voor occasions van een paar jaar oud. Met de gunstige bijtelling is een youngtimer al snel bereikbaar om zakelijk te rijden”, zegt mede-oprichter Alberto Radstake.

Liefhebbers
Het bijtellingspercentage voor youngtimers is 35 procent, maar dat wordt berekend over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. “Hierdoor is het vaak tientjeswerk en dus economisch gunstig.” Maar dat moet niet de primaire reden zijn om een youngtimer te rijden, benadrukt Radstake. “We richten ons echt op autoliefhebbers. Weinig mensen weten van het bestaan van premium youngtimers en de zakelijke mogelijkheden.”

Youngtimer Business Wise werkt samen met PS50, een leasemaatschappij voor klassiekers en youngtimers. Maar mensen die een youngtimer van de zaak willen rijden, kunnen wel wat obstakels verwachten. “Veel bedrijven hebben al met andere leasemaatschappijen afspraken. Bovendien is er veel terughoudendheid.” Youngtimerlease is dan ook meer voor werknemers met een mobiliteitsbudget of zelfstandig ondernemers.” 

Keurmerk
Op dit moment zijn er tien specialisten die auto’s onder het Youngtimer Business Wise-label gaan verkopen. Het is de bedoeling dat de premium youngtimers een A-, B- of C-keurmerk krijgen. “A is voor schadevrije auto’s met minder dan 100 duizend kilometer op de teller, B- en C-labelauto’s hebben kleine gebruiksschades en meer kilometers gemaakt.” 

Een onafhankelijk beoordelingsteam van een taxateur en youngtimerjournalist (beiden moeten nog gekozen worden) moet de bedrijven en auto’s gaan beoordelen. Waar bedrijven die het keurmerk willen voeren aan moeten voldoen, staat nog niet zwart op wit. “Richtlijnen gaan we later opstellen. Op dit moment kunnen bedrijven zich bij ons melden en dan beoordelen we ze op kwaliteit.”

De invulling van het keurmerk is nog niet erg concreet, geeft Radstake toe. “We zijn pas net gestart en nog zoekende naar hoe we het precies praktisch gaan invullen. We willen nu vooral mensen op de hoogte brengen van het bestaan van premium youngtimers en de voordelen ervan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Premium youngtimers krijgen kwaliteitslabel | Automotive Online

Premium youngtimers krijgen kwaliteitslabel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er zijn in Nederland tussen de tien en vijftien bedrijven gespecialiseerd in premium youngtimers. Samen hebben zij een paar honderd van dit soort auto’s te koop staan, een kleine markt dus. Doel van het label is dan ook om premium youngtimers onder de aandacht te brengen, onder meer van de zakelijk rijder.  “Het zijn bijzondere auto’s en ze zijn in zo’n goede staat dat ze niet onder doen voor occasions van een paar jaar oud. Met de gunstige bijtelling is een youngtimer al snel bereikbaar om zakelijk te rijden”, zegt mede-oprichter Alberto Radstake.

Liefhebbers
Het bijtellingspercentage voor youngtimers is 35 procent, maar dat wordt berekend over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. “Hierdoor is het vaak tientjeswerk en dus economisch gunstig.” Maar dat moet niet de primaire reden zijn om een youngtimer te rijden, benadrukt Radstake. “We richten ons echt op autoliefhebbers. Weinig mensen weten van het bestaan van premium youngtimers en de zakelijke mogelijkheden.”

Youngtimer Business Wise werkt samen met PS50, een leasemaatschappij voor klassiekers en youngtimers. Maar mensen die een youngtimer van de zaak willen rijden, kunnen wel wat obstakels verwachten. “Veel bedrijven hebben al met andere leasemaatschappijen afspraken. Bovendien is er veel terughoudendheid.” Youngtimerlease is dan ook meer voor werknemers met een mobiliteitsbudget of zelfstandig ondernemers.” 

Keurmerk
Op dit moment zijn er tien specialisten die auto’s onder het Youngtimer Business Wise-label gaan verkopen. Het is de bedoeling dat de premium youngtimers een A-, B- of C-keurmerk krijgen. “A is voor schadevrije auto’s met minder dan 100 duizend kilometer op de teller, B- en C-labelauto’s hebben kleine gebruiksschades en meer kilometers gemaakt.” 

Een onafhankelijk beoordelingsteam van een taxateur en youngtimerjournalist (beiden moeten nog gekozen worden) moet de bedrijven en auto’s gaan beoordelen. Waar bedrijven die het keurmerk willen voeren aan moeten voldoen, staat nog niet zwart op wit. “Richtlijnen gaan we later opstellen. Op dit moment kunnen bedrijven zich bij ons melden en dan beoordelen we ze op kwaliteit.”

De invulling van het keurmerk is nog niet erg concreet, geeft Radstake toe. “We zijn pas net gestart en nog zoekende naar hoe we het precies praktisch gaan invullen. We willen nu vooral mensen op de hoogte brengen van het bestaan van premium youngtimers en de voordelen ervan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.