Roland Berger: zelfrijdende auto is goudmijn voor industrie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in de studie Autonomous Driving, disruptive innovation that promises to change the automotive industry as we know it.

Het adviesbureau schetst daarin wat de gevolgen kunnen zijn voor de auto-industrie als de computer de rol van de bestuurder overneemt. Rond 2020 is dat volgens hen alleen op de snelweg mogelijk, maar vanaf 2025 ook in steden en na 2030 kunnen geautomatiseerde auto’s ritten van deur tot deur afwerken. Ook KPMG denkt dat de zelfrijdende auto na 2025 doorbreekt.

Kunstmatige intelligentie
“De automatisering van het rijden zal de komende jaren geleidelijk verlopen”, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. “Na 2030 zullen zelfrijdende auto’s een revolutie veroorzaken in de industrie.” De verkoop van losse componenten als sensoren, camera’s en radarsystemen kunnen de komende decennia tussen de 25 en 33 miljard euro aan extra inkomsten opleveren, berekende Roland Berger.

De software en kunstmatige intelligentie die deze componenten integreren zijn goed voor een bedrag tussen de 8 en 17 miljard euro. “Software en kunstmatige intelligentie zijn voor de traditionele fabrikanten en hun toeleveranciers onbekend terrein. Ze moeten nu bedenken of ze de software zelf ontwikkelen of gaan samenwerken met techbedrijven”, schetst Seyger. Roland Berger verwacht namelijk dat ook tech- en ict-bedrijven zich op de markt voor zelfrijdende auto’s gaan begeven.

Betalen naar gebruik
Ook over het businessmodel voor de zelfrijdende auto heeft het bedrijf nagedacht. “Door de hoge prijs van de zelfrijdende auto kunnen fabrikanten overwegen een lagere autoprijs te vragen in ruil voor gebruikersdata of het betalen voor gebruik in plaats van bezit.”

De markt voor het autodelen en mobility-on-demand zal ook op zijn kop gezet worden, meent Seyger. “Mensen kunnen straks voor de deur uitstappen en de auto zelf een parkeerplaats laten zoeken, huurauto’s rijden zelf naar hun klant. We verwachten dat de chauffeursdienst, de taxi, de autoverhuur en het autodelen opgaan in één voordelig aanbod van mobiliteit op afroep.”

De zelfrijdende auto is de laatste tijd weer veel in het nieuws. Zo werd bekend dat Nederland een proeftuin wordt voor de zelfrijdende auto. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Roland Berger: zelfrijdende auto is goudmijn voor industrie | Automotive Online

Roland Berger: zelfrijdende auto is goudmijn voor industrie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in de studie Autonomous Driving, disruptive innovation that promises to change the automotive industry as we know it.

Het adviesbureau schetst daarin wat de gevolgen kunnen zijn voor de auto-industrie als de computer de rol van de bestuurder overneemt. Rond 2020 is dat volgens hen alleen op de snelweg mogelijk, maar vanaf 2025 ook in steden en na 2030 kunnen geautomatiseerde auto’s ritten van deur tot deur afwerken. Ook KPMG denkt dat de zelfrijdende auto na 2025 doorbreekt.

Kunstmatige intelligentie
“De automatisering van het rijden zal de komende jaren geleidelijk verlopen”, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. “Na 2030 zullen zelfrijdende auto’s een revolutie veroorzaken in de industrie.” De verkoop van losse componenten als sensoren, camera’s en radarsystemen kunnen de komende decennia tussen de 25 en 33 miljard euro aan extra inkomsten opleveren, berekende Roland Berger.

De software en kunstmatige intelligentie die deze componenten integreren zijn goed voor een bedrag tussen de 8 en 17 miljard euro. “Software en kunstmatige intelligentie zijn voor de traditionele fabrikanten en hun toeleveranciers onbekend terrein. Ze moeten nu bedenken of ze de software zelf ontwikkelen of gaan samenwerken met techbedrijven”, schetst Seyger. Roland Berger verwacht namelijk dat ook tech- en ict-bedrijven zich op de markt voor zelfrijdende auto’s gaan begeven.

Betalen naar gebruik
Ook over het businessmodel voor de zelfrijdende auto heeft het bedrijf nagedacht. “Door de hoge prijs van de zelfrijdende auto kunnen fabrikanten overwegen een lagere autoprijs te vragen in ruil voor gebruikersdata of het betalen voor gebruik in plaats van bezit.”

De markt voor het autodelen en mobility-on-demand zal ook op zijn kop gezet worden, meent Seyger. “Mensen kunnen straks voor de deur uitstappen en de auto zelf een parkeerplaats laten zoeken, huurauto’s rijden zelf naar hun klant. We verwachten dat de chauffeursdienst, de taxi, de autoverhuur en het autodelen opgaan in één voordelig aanbod van mobiliteit op afroep.”

De zelfrijdende auto is de laatste tijd weer veel in het nieuws. Zo werd bekend dat Nederland een proeftuin wordt voor de zelfrijdende auto. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.