Autobranche sluit pact met milieuorganisaties voor nieuw bijtellingplan

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het uitgelekte bijtellingplan van Wiebes is een extra categorie ingevoerd, van 18% bijtelling voor auto’s die 51 t/m 79 gram CO2 per kilometer uitstoten. De branche- en maatschappelijke organisaties willen deze categorie laten vervallen zodat de fiscale ruimte tussen plug-in hybrides en conventioneel aangedreven auto’s groter wordt en verdere marktverstoring wordt voorkomen.

Op dit moment zien de bijtellingvoorstellen er als volgt uit:

Gelegenheidscoalitie (branche-, werkgevers- en milieuorganisaties):
4 % voor 0 gr/km
15 % voor 1 t/m 50 gr/km
21 % voor 51 t/m 105 gr/km
25 % voor 106 > gr/km

Het verwachte voorstel van Wiebes is:
4 % voor 0 gr/km
15 % voor 1 t/m 50 gr/km
18 % voor 51 t/m 79 gr/km
22 % voor 80 t/m 105 gr/km
25 % voor 106 > gr/km

MRB-verschil te klein
Daarnaast heeft het `monsterverbond` een nieuw voorstel voor de mrb gedaan. Wiebes zou voor volledig elektrische auto’s een mrb-tarief van 50 procent willen rekenen, terwijl voor plug-in hybrides en conventioneel aangedreven auto’s het volledige tarief zal gelden.

De gelegenheidscoalitie vindt dat het verschil tussen volledig elektrische auto’s en de overige auto’s hierbij te klein is. De organisaties stellen daarom voor EV’s geheel vrij te stellen van mrb en voor plug-ins een halftarief te rekenen.

Wiebes presenteert vandaag officieel het aangepaste plan voor de autobelastingen.

Breed draagvlak
De brancheorganisaties hebben in twee weken tijd zeker drie verschillende alternatieve plannen gepresenteerd. Dat zijn er veel, vindt ook RAI Vereniging-woordvoerder Harald Bresser, maar volgens hem zat er niets anders op. “Als Wiebes met een nieuw plan komt, moeten wij daarop inspelen. Als we dat niet doen, weten we zeker dat ons voorstel niet wordt overgenomen.”

Hoewel er uit de branche vraagtekens zijn gezet bij de effectiviteit van de autolobby, moet het feit dat de autobranche nu samenwerkt met derden niet worden gezien als teken dat de sector door Wiebes niet wordt gehoord. Bresser: “Er is afgelopen weekend keihard gewerkt door de brancheorganisaties, milieuorganisaties, werkgevers en ANWB om een breed gedragen plan op te stellen. Hierdoor hebben we een beter draagvlak waar Wiebes haast niet omheen kan.”

Wiebes noemde het plan van de organisaties vanochtend “ordentelijk en serieus”, en hij zei het niet te kunnen negeren, aldus Nu.nl.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobranche sluit pact met milieuorganisaties voor nieuw bijtellingplan | Automotive Online

Autobranche sluit pact met milieuorganisaties voor nieuw bijtellingplan

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het uitgelekte bijtellingplan van Wiebes is een extra categorie ingevoerd, van 18% bijtelling voor auto’s die 51 t/m 79 gram CO2 per kilometer uitstoten. De branche- en maatschappelijke organisaties willen deze categorie laten vervallen zodat de fiscale ruimte tussen plug-in hybrides en conventioneel aangedreven auto’s groter wordt en verdere marktverstoring wordt voorkomen.

Op dit moment zien de bijtellingvoorstellen er als volgt uit:

Gelegenheidscoalitie (branche-, werkgevers- en milieuorganisaties):
4 % voor 0 gr/km
15 % voor 1 t/m 50 gr/km
21 % voor 51 t/m 105 gr/km
25 % voor 106 > gr/km

Het verwachte voorstel van Wiebes is:
4 % voor 0 gr/km
15 % voor 1 t/m 50 gr/km
18 % voor 51 t/m 79 gr/km
22 % voor 80 t/m 105 gr/km
25 % voor 106 > gr/km

MRB-verschil te klein
Daarnaast heeft het `monsterverbond` een nieuw voorstel voor de mrb gedaan. Wiebes zou voor volledig elektrische auto’s een mrb-tarief van 50 procent willen rekenen, terwijl voor plug-in hybrides en conventioneel aangedreven auto’s het volledige tarief zal gelden.

De gelegenheidscoalitie vindt dat het verschil tussen volledig elektrische auto’s en de overige auto’s hierbij te klein is. De organisaties stellen daarom voor EV’s geheel vrij te stellen van mrb en voor plug-ins een halftarief te rekenen.

Wiebes presenteert vandaag officieel het aangepaste plan voor de autobelastingen.

Breed draagvlak
De brancheorganisaties hebben in twee weken tijd zeker drie verschillende alternatieve plannen gepresenteerd. Dat zijn er veel, vindt ook RAI Vereniging-woordvoerder Harald Bresser, maar volgens hem zat er niets anders op. “Als Wiebes met een nieuw plan komt, moeten wij daarop inspelen. Als we dat niet doen, weten we zeker dat ons voorstel niet wordt overgenomen.”

Hoewel er uit de branche vraagtekens zijn gezet bij de effectiviteit van de autolobby, moet het feit dat de autobranche nu samenwerkt met derden niet worden gezien als teken dat de sector door Wiebes niet wordt gehoord. Bresser: “Er is afgelopen weekend keihard gewerkt door de brancheorganisaties, milieuorganisaties, werkgevers en ANWB om een breed gedragen plan op te stellen. Hierdoor hebben we een beter draagvlak waar Wiebes haast niet omheen kan.”

Wiebes noemde het plan van de organisaties vanochtend “ordentelijk en serieus”, en hij zei het niet te kunnen negeren, aldus Nu.nl.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.