Bijtellingplan: leaserijder betaalt fors meer, autoverkoop ‘wordt schraal’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bijna alle modellen worden duurder
De nieuwe bijtellingregels van 2016 zorgen voor een verdere marktverstoring – of beter gezegd voor een totale shake-out in de lagere bijtellingklassen. Bij het handjevol importeurs dat een plug-in hybride levert (dat zijn er zeven, berekende de Vereniging Auto van de Zaak, waaronder ook de Toyota Yaris en Volkswagen Up) gaat de vlag uit, vrijwel alle andere modellen gaan in de bijtelling fors omhoog.

Zo berekende informatieleverancier Autodisk dat een berijder van een leaseauto met een consumentenprijs van € 30 duizend en een belastingschijf van 42%, maandelijkse ongeveer 120 euro meer aan bijtelling gaat betalen.

Over de vijf populairste zuinige auto’s wordt in 2016 tussen de 99 euro (VW Golf 1.6 TDi Trend Bluemotion) en 114 euro (Volvo V40 D4 Base Business) meer betaald dan in 2014. Bekijk hier een overzicht van de verschillen in bijtelling voor deze vijf auto’s in de komende jaren.

Diverse merken die het nu goed doen in de lagere bijtellingsklassen, zullen flinke klappen incasseren. Zo zitten alle modellen van Fiat, dat nu nog veertig typen in de 14%-klasse heeft, in 2016 in de 25% categorie. Ook Peugeot (nu nog 35 modellen in 14%) en Skoda (15 modellen) zullen straks vrijwel afwezig zijn in de groene bijtellingscategorieën, blijkt uit berekeningen van Autodisk. Bekijk hier het volledige merkoverzicht.

`Schraal jaar`
Alain Snel van Autodisk verwacht dat mensen de komende twee jaar druk aan het rekenen zullen slaan. “De sprong in de bijtelling is zo groot dat iedereen die de kans krijgt, nog zal willen profiteren van de regels in 2015. Ieder bedrijf dat in auto’s handelt zal naarstig op zoek gaan naar voorraden in Europa om deze vraag aan te kunnen. De parallelimport neemt dus toe. En het betekent dat 2016 een schraal jaar wordt voor de nieuwverkoop.”

Occasionlease komt terug
Maar er zijn ook kansen, zegt Wilbert Philipo, directeur van Leasetrader, een portal voor occasionlease. Hij voorziet een hernieuwde interesse in occasionlease. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die nu weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar. Ook zullen veel mensen volgend jaar proberen om, als hun leasetermijn er bijna op zit, de contractdatum naar voren te halen om nog in 2015 een nieuw leasecontract aan te kunnen gaan”, verwacht Philipo.

Daarnaast neemt mogelijk de import van jonggebruikte auto`s toe omdat de bijtelling geldt voor vijf jaar vanaf de eerste Europese registratie van het voertuig. Voor een auto uit 2015 die in 2016 naar Nederland wordt gehaald, geldt dan dus nog vier jaar het bijtellingtarief van 2015.

De hernieuwde interesse in occasionlease heeft ook invloed op de restwaarde van auto`s, zegt remarketingexpert Gerard ten Buuren. “De restwaarden stijgen voor die auto`s die na afloop van het contract herinzetbaar zijn in de lease. Daarnaast neemt de import van jonge auto`s toe die nog in de lease kunnen worden ingezet.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bijtellingplan: leaserijder betaalt fors meer, autoverkoop ‘wordt schraal’ | Automotive Online

Bijtellingplan: leaserijder betaalt fors meer, autoverkoop ‘wordt schraal’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bijna alle modellen worden duurder
De nieuwe bijtellingregels van 2016 zorgen voor een verdere marktverstoring – of beter gezegd voor een totale shake-out in de lagere bijtellingklassen. Bij het handjevol importeurs dat een plug-in hybride levert (dat zijn er zeven, berekende de Vereniging Auto van de Zaak, waaronder ook de Toyota Yaris en Volkswagen Up) gaat de vlag uit, vrijwel alle andere modellen gaan in de bijtelling fors omhoog.

Zo berekende informatieleverancier Autodisk dat een berijder van een leaseauto met een consumentenprijs van € 30 duizend en een belastingschijf van 42%, maandelijkse ongeveer 120 euro meer aan bijtelling gaat betalen.

Over de vijf populairste zuinige auto’s wordt in 2016 tussen de 99 euro (VW Golf 1.6 TDi Trend Bluemotion) en 114 euro (Volvo V40 D4 Base Business) meer betaald dan in 2014. Bekijk hier een overzicht van de verschillen in bijtelling voor deze vijf auto’s in de komende jaren.

Diverse merken die het nu goed doen in de lagere bijtellingsklassen, zullen flinke klappen incasseren. Zo zitten alle modellen van Fiat, dat nu nog veertig typen in de 14%-klasse heeft, in 2016 in de 25% categorie. Ook Peugeot (nu nog 35 modellen in 14%) en Skoda (15 modellen) zullen straks vrijwel afwezig zijn in de groene bijtellingscategorieën, blijkt uit berekeningen van Autodisk. Bekijk hier het volledige merkoverzicht.

`Schraal jaar`
Alain Snel van Autodisk verwacht dat mensen de komende twee jaar druk aan het rekenen zullen slaan. “De sprong in de bijtelling is zo groot dat iedereen die de kans krijgt, nog zal willen profiteren van de regels in 2015. Ieder bedrijf dat in auto’s handelt zal naarstig op zoek gaan naar voorraden in Europa om deze vraag aan te kunnen. De parallelimport neemt dus toe. En het betekent dat 2016 een schraal jaar wordt voor de nieuwverkoop.”

Occasionlease komt terug
Maar er zijn ook kansen, zegt Wilbert Philipo, directeur van Leasetrader, een portal voor occasionlease. Hij voorziet een hernieuwde interesse in occasionlease. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die nu weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar. Ook zullen veel mensen volgend jaar proberen om, als hun leasetermijn er bijna op zit, de contractdatum naar voren te halen om nog in 2015 een nieuw leasecontract aan te kunnen gaan”, verwacht Philipo.

Daarnaast neemt mogelijk de import van jonggebruikte auto`s toe omdat de bijtelling geldt voor vijf jaar vanaf de eerste Europese registratie van het voertuig. Voor een auto uit 2015 die in 2016 naar Nederland wordt gehaald, geldt dan dus nog vier jaar het bijtellingtarief van 2015.

De hernieuwde interesse in occasionlease heeft ook invloed op de restwaarde van auto`s, zegt remarketingexpert Gerard ten Buuren. “De restwaarden stijgen voor die auto`s die na afloop van het contract herinzetbaar zijn in de lease. Daarnaast neemt de import van jonge auto`s toe die nog in de lease kunnen worden ingezet.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.