Schadegarant krimpt netwerk in

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast wordt er in de nieuwe situatie strikter onderscheid gemaakt tussen complexe en cosmetische schades, waarbij wordt overwogen om met gedifferentieerde tarieven te werken. De nieuwe netwerkstrategie gaat op 1 januari 2016 in.

Schadegarant kan nog niet zeggen uit hoeveel herstelbedrijven het netwerk komt te bestaan. “We willen met de herinrichting inspelen op de huidige ontwikkelingen, zoals een dalend schadeaanbod en een toenemende complexiteit van voertuigen. Daarvoor hebben we tijd nodig”, aldus Schoonhoven. “Om onszelf die tijd en ruimte te geven, hebben we alle contracten per 31 december 2015 opgezegd. Nu een verwachting uitspreken over het aantal netwerkpartners waarmee we verder gaan, met het gevaar daar later op terug te moeten komen, doet het proces geen goed.”

Het besluit valt binnen de ‘strategische heroriëntatie’ die Schadegarant doorvoert. “De schadeverzekeringsmarkt verandert ingrijpend en wij moeten mee veranderen”, aldus Schoonhoven. “Hierom hebben we onderzoek laten doen naar de schadeverzekeringsmarkt en de positie die onze verzekeraars en Schade- en Glasgarant daarop in moeten nemen.”

Geen specialisten
Het netwerk wordt dus kleiner, maar moet wel bestaan uit bedrijven die zowel complexe als cosmetische schades kunnen uitvoeren. “Anders zou een bedrijf dat is gespecialiseerd in complexe schades, de kleine schades moeten uitbesteden. Daar geloven wij niet in. Goede bedrijven kunnen prima beide doen. Wel begrijpen we dat de tarifering voor complexe schades anders moet komen te liggen dan die van cosmetische. Daarom overwegen we een systeem met gedifferentieerde tarieven. Daarmee zouden we tegemoet komen aan de wens van veel schadeherstellers.”

Basis blijft behouden
Bij de strategische heroriëntatie is ook de positie van Schade- en Glasgarant zelf ter discussie gesteld, zegt Schoonhoven. “Op basis van gesprekken die zijn gevoerd met verzekeraars en herstellers blijkt dat wij nog van toegevoegde waarde zijn. Sterker: de basis van het netwerk en de beoordelingssystematiek blijven behouden, zoals het eigen schadeafwikkelingsplatform, de statistische en technische filters voor de beoordeling van binnenkomende schadedossiers en het reparateursbeoordelingsysteem Experate.”

Geen ketenovereenkomst
Schadegarant wil uiterlijk 1 juli 2015 aan de schadeherstellers duidelijk maken hoe het nieuwe netwerk eruit komt te zien. “Het is al wel zeker dat we, net als nu, kiezen voor individuele overeenkomsten met de herstellers, en niet voor mantelovereenkomsten met bijvoorbeeld schadeketens”, aldus Schoonhoven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.