Pon krimpt RvB in, tientallen banen weg in Leusden
“Deze gebeurtenissen staan alle drie los van elkaar”, zegt woordvoerder Jacques Geijsen. “Pon is een internationaal bedrijf en er is voor gekozen om de activiteiten meer decentraal aan te sturen. Hierdoor is er een kleinere holding-directie nodig.”
Voor Leusden, waar ongeveer 600 mensen werken, geldt dat de voortdurende lage autoverkoop een rol speelt bij de afslanking. “Het herstel blijft uit en dat heeft ontegenzeggelijk een grote impact op onze organisatie. Het noopt ons tot een efficiëntere bedrijfsvoering en daardoor komen er banen te vervallen.”
Geijssen wil niet spreken van een grote reorganisatie. “Er werken bijna 13 duizend mensen bij de onderneming. Dan kun je niet spreken van een grote herstructurering, wat niet weg neemt dat in Leusden de beslissing gevoeld gaat worden.”
Politietender
Het gedoe rond de politietender, waarbij minister Opstelten besloot geen gebruik te maken van de automatische verlenging en waardoor Volkswagen niet langer de exclusieve leverancier is, speelt geen rol bij het besluit. “Het is jammer. Maar we doen gewoon mee in een nieuwe tender. Dit heeft geen invloed gehad op de besluitvorming.”
Vertrek Van der Valk
Het vertrek van Van der Valk staat helemaal los van de imkrimping. “Hij wordt eigenaar van een Porsche-vestiging. We hebben ervoor gekozen dat deze week bekend te maken, meer niet.”