‘Koops Furness was als de Titanic’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uitkeringsinstantie UWV, opleidingsinstituut Innovam en pensioenfonds PMT waren aanwezig om informatie te verstrekken en vragen te beantwoorden. In tegenstelling tot de gisteren gehouden informatiebijeenkomst in Zwolle waren de curatoren niet aanwezig. Tot verdriet van CNV-afgevaardigde Gerrit van Meerten. “Het doet me pijn al deze mensen te zien. Niet alleen zij, ook hun families zijn getroffen. Ze hebben zich tientallen jaren met hart en ziel ingezet voor hun bedrijf en staan nu op straat. En waar zijn de importeurs, de directeuren, de curatoren? Die laten verstek gaan.”

`We zagen de ijsberg` 
Veel personeelsleden waren aangeslagen en emotioneel. Een aantal meldden dat ze de val wel aan zagen komen. Een medewerker: “Ik merkte al een tijd dat de voorraadcijfers niet klopten; volgens mij werd er gesjoemeld.”
Volgens een lid van de ondernemingsraad waren er al langer aanwijzingen dat het de verkeerde kant op ging met het bedrijf. “We kregen sinds december niet meer de juiste cijfers door en in mei hoorden we dat er overnamegesprekken werden gevoerd.”
De laatste strohalm was een overname door dealerholding Van Mossel, maar hij is niet verbaasd dat deze deal afketste. “Wat moet zoÂ’n dwerg met een reus (Van Mossel staat in de meest recente Automotive top 39 dealerholdings op een gedeelde 19e plek, Koops Furness op de vijfde. Deze telling is op basis van daken, qua omzet was Van Mossel Koops echter al voorbij, red)? Koops Furness is veel te groot voor Van Mossel om te besturen. Koops Furness was te groot om zichzelf te besturen. Het was een soort Titanic: we zagen de ijsberg maar waren te log om op tijd bij te sturen.”

Losse eindjes
Het personeel vuurde tijdens de bijeenkomst veel vragen af op de aanwezige instanties, onder meer over de cao. Zo ging er volgens de Bovag-cao op 1 augustus een loonsverhoging in van 1,5 procent. UWV zei desgevraagd deze loonsverhoging mee te nemen in de uitkeringen.

Verder zijn er losse eindjes bij de schadehersteltak van Koops Furness: een honderdtal medewerkers is van de Bovag-cao overgegaan naar de Focwa-cao en zou voor het einde van het jaar het loonsverschil ontvangen. Dit loopt op naar enkele honderden euroÂ’s. UWV kon nog geen uitspraak doen over wat hiermee gebeurt.

Geen auto, geen geld
Innovam was aanwezig met het programma Blijfmobiel om werknemers te adviseren bij het zoeken naar een nieuwe baan. “Er is altijd vraag naar goed personeel. We hebben van werkgevers al vragen gehad naar medewerkers van Koops Furness”, aldus Nienke Kamphuis van Innovam.

Het aantal 50+Â’ers in de zaal was echter groot. Van Meerten van CNV zag het dan ook somberder in: “Een flink aantal van deze mensen komt niet meer aan de bak.”

Ook meerdere klanten van Koops Furness komen er niet zonder kleerscheuren vanaf. Zo stond er een gloednieuwe Ford Fiesta bij Cosmo Auto klaar om opgehaald te worden. De koper, een gescheiden vrouw, had het aankoopbedrag à vijftienduizend euro al betaald, maar de importeur had het geld nog niet ontvangen. Nu is het nog maar de vraag of ze haar auto, of het geld, nog terugziet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Koops Furness was als de Titanic’ | Automotive Online

‘Koops Furness was als de Titanic’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uitkeringsinstantie UWV, opleidingsinstituut Innovam en pensioenfonds PMT waren aanwezig om informatie te verstrekken en vragen te beantwoorden. In tegenstelling tot de gisteren gehouden informatiebijeenkomst in Zwolle waren de curatoren niet aanwezig. Tot verdriet van CNV-afgevaardigde Gerrit van Meerten. “Het doet me pijn al deze mensen te zien. Niet alleen zij, ook hun families zijn getroffen. Ze hebben zich tientallen jaren met hart en ziel ingezet voor hun bedrijf en staan nu op straat. En waar zijn de importeurs, de directeuren, de curatoren? Die laten verstek gaan.”

`We zagen de ijsberg` 
Veel personeelsleden waren aangeslagen en emotioneel. Een aantal meldden dat ze de val wel aan zagen komen. Een medewerker: “Ik merkte al een tijd dat de voorraadcijfers niet klopten; volgens mij werd er gesjoemeld.”
Volgens een lid van de ondernemingsraad waren er al langer aanwijzingen dat het de verkeerde kant op ging met het bedrijf. “We kregen sinds december niet meer de juiste cijfers door en in mei hoorden we dat er overnamegesprekken werden gevoerd.”
De laatste strohalm was een overname door dealerholding Van Mossel, maar hij is niet verbaasd dat deze deal afketste. “Wat moet zoÂ’n dwerg met een reus (Van Mossel staat in de meest recente Automotive top 39 dealerholdings op een gedeelde 19e plek, Koops Furness op de vijfde. Deze telling is op basis van daken, qua omzet was Van Mossel Koops echter al voorbij, red)? Koops Furness is veel te groot voor Van Mossel om te besturen. Koops Furness was te groot om zichzelf te besturen. Het was een soort Titanic: we zagen de ijsberg maar waren te log om op tijd bij te sturen.”

Losse eindjes
Het personeel vuurde tijdens de bijeenkomst veel vragen af op de aanwezige instanties, onder meer over de cao. Zo ging er volgens de Bovag-cao op 1 augustus een loonsverhoging in van 1,5 procent. UWV zei desgevraagd deze loonsverhoging mee te nemen in de uitkeringen.

Verder zijn er losse eindjes bij de schadehersteltak van Koops Furness: een honderdtal medewerkers is van de Bovag-cao overgegaan naar de Focwa-cao en zou voor het einde van het jaar het loonsverschil ontvangen. Dit loopt op naar enkele honderden euroÂ’s. UWV kon nog geen uitspraak doen over wat hiermee gebeurt.

Geen auto, geen geld
Innovam was aanwezig met het programma Blijfmobiel om werknemers te adviseren bij het zoeken naar een nieuwe baan. “Er is altijd vraag naar goed personeel. We hebben van werkgevers al vragen gehad naar medewerkers van Koops Furness”, aldus Nienke Kamphuis van Innovam.

Het aantal 50+Â’ers in de zaal was echter groot. Van Meerten van CNV zag het dan ook somberder in: “Een flink aantal van deze mensen komt niet meer aan de bak.”

Ook meerdere klanten van Koops Furness komen er niet zonder kleerscheuren vanaf. Zo stond er een gloednieuwe Ford Fiesta bij Cosmo Auto klaar om opgehaald te worden. De koper, een gescheiden vrouw, had het aankoopbedrag à vijftienduizend euro al betaald, maar de importeur had het geld nog niet ontvangen. Nu is het nog maar de vraag of ze haar auto, of het geld, nog terugziet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.