Podium: Leasemijen, belast schades netto door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Verzekeraars en gevolmachtigden die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars zijn vanaf 1 januari 2015 verplicht om elkaar alleen nog de netto (casco)schadebedragen door te belasten. Dus inclusief de (volume)korting die de betreffende verzekeraar of gevolmachtigde ontvangt. Leasemaatschappijen zouden dit systeem moeten omarmen.

Schades worden doorgaans berekend via schadecalculatiesysteem Audatex. Schadereparateurs, verzekeraars en leasemaatschappijen claimen bij de tegenpartij het bedrag dat uit deze calculatie komt, maar krijgen zelf korting van de hersteller naar wie zij de auto ter reparatie brengen. Deze kortingen worden achteraf verrekend en worden bij een verhaalbare schade niet doorgegeven aan de partij die de schade dus daadwerkelijk betaalt. En dat terwijl de verzekeringspremies en het -resultaat door de leasemaatschappijen wel over de bruto schadelast (ofwel de Audatex-calculatie) worden berekend.

Huidige praktijk volumekorting leasemaatschappij
Dit kan betekenen dat een leaseklant een premieverhoging krijgt op basis van de bruto schadelast. Maar indien de premie op de feitelijke netto schadelast was gebaseerd, dan had er wellicht zelfs sprake kunnen zijn van een premiedaling.
Er is al langer discussie of leasemaatschappijen de bedongen korting moeten doorbelasten bij een verhaalbare schade. Uit een arrest uit 2012, in een zaak tussen een leasemaatschappij en een verzekeraar, blijkt de leasemaatschappij juridisch gezien die korting niet hoeft door te geven.

Transparantie
Maar het is de vraag hoe eerlijk dit is. Meer en meer klanten maken met hun leasemaatschappij afspraken over de verzekeringspremies en schadeafhandeling. Hierbij wordt vaak geen inzicht gegeven in het verschil tussen de bruto schadelast en de netto schadekosten: klanten krijgen vaak geen inzicht in de geclaimde kosten en dus het feitelijke schadebeeld. Een transparante werkwijze en afrekenmethodiek zou hier meer inzicht en grip op de kosten geven voor de klant. Waardoor de klant alleen gaat betalen voor de werkelijke schadekosten.

Wat gaan de leasemaatschappijen doen?
Leasemaatschappijen zijn niet aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Wat gaan ze doen nu verzekeraars en gevolmachtigden verplicht zijn om vanaf 1 januari 2015 alleen nog de netto (casco)schadebedragen door te belasten? Sluiten zij zich aan bij de gemaakte afspraken van de verzekeraars? Indien de leasemaatschappijen overgaan naar een netto verrekening van schades, zou dit een positieve invloed kunnen hebben op de premie-ontwikkelingen en het resultaat op het casco-deel van de kosten voor hun klanten.

Of ondernemen de leasemaatschappijen geen actie en geeft de gemaakte afspraak tussen verzekeraars wellicht voldoende juridische grond om bij een volgend arrest tot een andere uitspraak te komen?

Erik Wijbenga is manager commercie bij Fleet Support.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: Leasemijen, belast schades netto door | Automotive Online

Podium: Leasemijen, belast schades netto door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Verzekeraars en gevolmachtigden die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars zijn vanaf 1 januari 2015 verplicht om elkaar alleen nog de netto (casco)schadebedragen door te belasten. Dus inclusief de (volume)korting die de betreffende verzekeraar of gevolmachtigde ontvangt. Leasemaatschappijen zouden dit systeem moeten omarmen.

Schades worden doorgaans berekend via schadecalculatiesysteem Audatex. Schadereparateurs, verzekeraars en leasemaatschappijen claimen bij de tegenpartij het bedrag dat uit deze calculatie komt, maar krijgen zelf korting van de hersteller naar wie zij de auto ter reparatie brengen. Deze kortingen worden achteraf verrekend en worden bij een verhaalbare schade niet doorgegeven aan de partij die de schade dus daadwerkelijk betaalt. En dat terwijl de verzekeringspremies en het -resultaat door de leasemaatschappijen wel over de bruto schadelast (ofwel de Audatex-calculatie) worden berekend.

Huidige praktijk volumekorting leasemaatschappij
Dit kan betekenen dat een leaseklant een premieverhoging krijgt op basis van de bruto schadelast. Maar indien de premie op de feitelijke netto schadelast was gebaseerd, dan had er wellicht zelfs sprake kunnen zijn van een premiedaling.
Er is al langer discussie of leasemaatschappijen de bedongen korting moeten doorbelasten bij een verhaalbare schade. Uit een arrest uit 2012, in een zaak tussen een leasemaatschappij en een verzekeraar, blijkt de leasemaatschappij juridisch gezien die korting niet hoeft door te geven.

Transparantie
Maar het is de vraag hoe eerlijk dit is. Meer en meer klanten maken met hun leasemaatschappij afspraken over de verzekeringspremies en schadeafhandeling. Hierbij wordt vaak geen inzicht gegeven in het verschil tussen de bruto schadelast en de netto schadekosten: klanten krijgen vaak geen inzicht in de geclaimde kosten en dus het feitelijke schadebeeld. Een transparante werkwijze en afrekenmethodiek zou hier meer inzicht en grip op de kosten geven voor de klant. Waardoor de klant alleen gaat betalen voor de werkelijke schadekosten.

Wat gaan de leasemaatschappijen doen?
Leasemaatschappijen zijn niet aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Wat gaan ze doen nu verzekeraars en gevolmachtigden verplicht zijn om vanaf 1 januari 2015 alleen nog de netto (casco)schadebedragen door te belasten? Sluiten zij zich aan bij de gemaakte afspraken van de verzekeraars? Indien de leasemaatschappijen overgaan naar een netto verrekening van schades, zou dit een positieve invloed kunnen hebben op de premie-ontwikkelingen en het resultaat op het casco-deel van de kosten voor hun klanten.

Of ondernemen de leasemaatschappijen geen actie en geeft de gemaakte afspraak tussen verzekeraars wellicht voldoende juridische grond om bij een volgend arrest tot een andere uitspraak te komen?

Erik Wijbenga is manager commercie bij Fleet Support.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.