Auto-industrie op een na grootste innovator

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Ingewikkelde regelgeving die om de haverklap gewijzigd wordt en zonder voldoende kosten-batenanalyse op de markt wordt losgelaten, handelsbarrières en veiligheidseisen die per land verschillen zorgen voor enorme kostenposten bij autofabrikanten. Daar moet wat aan gebeuren”, aldus Erik Jonnaert, secretaris generaal bij Acea.

Handelsbarrieres
In zijn speech bij de opening van het Fisita 2014 World Automotive Congress dat deze week plaatsvond in Maastricht, zette Jonnaert uiteen wat wetgevers volgens Acea moeten doen om het leven van automotive ingenieurs makkelijker te maken.

“Het opheffen van handelsbarrières tussen de Verenigde Staten en Europa kan een kostenbesparing voor Europese autofabrikanten van 26 procent opleveren. Een uniforme crashtest wereldwijd zou auto’s 7 procent goedkoper maken. Verder zou wetgeving innovatie niet in de weg moeten staan, maar juist stimuleren.”

Ook het investeren in infrastructuur kan volgens Jonnaert beter. “Fabrikanten kunnen wel enorme bedragen investeren in elektrisch vervoer, maar als er niet voldoende laadpalen zijn, koopt niemand zo’n auto.”

Autonoom rijden
Naast Jonnaert was onder meer Ulrich Hackenberg, ontwikkelingschef bij de Volkswagen Groep, spreker op het congres. Hackenberg lichtte de visie van Audi op autonoom rijden toe. En liet daarbij zien hoe de techniek die tot nu toe een hele kofferbak vulde inmiddels is teruggebracht tot het formaat van een laptop.

Verdeeld over vier dagen trok het congres ongeveer 1.500 bezoekers die in totaal 500 verschillende presentaties konden bezoeken. Fisita, de internationale federatie van automotive engineurskoepels, organiseert een keer in de twee jaar een congres. Twee jaar geleden vond het evenement plaats in Beijing.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.