Opel verwacht pas winst in 2015
Dat meldt Opel-ceo Karl-Thomas Neumann in een update op de Drive!2022-strategie. “We kunnen daarbij rekenen op de volle steun van ons moederbedrijf General Motors.”
Het verlies van GME is vorig jaar al de helft teruggeschroefd van 1,9 miljard dollar in 2012 naar 800 miljoen dollar (590 miljoen euro) in 2013.
In 2012 is het startsein gegeven van het modellen- en motorenoffensief. Het lijkt erop dat deze strategie zijn vruchten af begint te werpen. Tot en met april dit jaar had Opel (personenauto`s) een marktaandeel van 6,8 procent in de EU. In 2013 was het Europese marktaandeel nog 6%.
8% marktaandeel
Tegen 2022 verwachten Opel en het Britse zustermerk Vauxhall een Europees marktaandeel van 8% en een winstmarge (ebit) van 5% te behalen. In de strategie richt Opel zich op drie pijlers: modellen, merk en een verbeterde marktpenetratie. Tot en met 2018 staan er in totaal 27 nieuwe modellen en 17 motoren gepland.