Geen verband CO2-uitstoot en verkoop in Nederland
Automotive vergeleek in de periode 2009-2013 de verandering in CO2-uitstoot (op basis van Europese Jato-cijfers) en de ontwikkeling van het marktaandeel in Nederland. Dan blijkt dat er weinig verband is tussen de milieuprestaties en verkoop. Mini, het enige merk waarvan de gemiddelde CO2-uitstoot in de afgelopen jaren steeg, won juist 18,8% marktaandeel. Het merk heeft in deze periode vooral geprofiteerd van de bpm-afbouw.
Nissan wist in de genoemde periode de CO2-uitstoot van het park met 16% te verlagen – slechts drie fabrikanten drongen de CO2 verder terug – maar het merk verloor in Nederland bijna 40% marktaandeel in dezelfde periode. Dit merk heeft in het zakelijk segment slechts een beperkte keuze in auto`s met 14 procent bijtelling.
Ook Fiat, dat al jaren hoog staat in de lijst van Jato en tegelijkertijd de CO2-lijst de afgelopen vijf jaar toch wist terug te dringen, ging in Nederland dramatisch onderuit.
Bekijk de Nederlandse prestaties van de 20 grootste Europese merken afgezet tegen CO2-uitstoot in de nieuwe Automotive, die vandaag verschijnt. Abonnees kunnen het artikel hier lezen.