Hof: Gaspedaal mag geen advertenties doorplaatsen (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat bevestigen de partijen aan Automotive. Het hof neemt daarmee de tussenuitspraak van het Europese Hof over. Ook is Gaspedaal veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van circa 200 duizend euro.

Gaspedaal stopte vooruitlopend op de verwachte uitspraak al met het plaatsen van de advertenties van Autotrack, Autotrader en Autoscout24. Maar het bedrijf zet de activiteiten verder ongewijzigd voort.

Schadeclaim
De zaak werd zeven jaar geleden gestart door Sander van den Hout, inmiddels directeur Automotive en Technology bij Autotrack-moederbedrijf De Persgroep. “Het voelt goed wanneer je na al die tijd definitief in het gelijk wordt gesteld”, zegt hij.

Bij Autotrack beraden ze zich nog op vervolgstappen. “Wij hebben schade geleden, dus overwegen we om een schadeclaim in te dienen.”

Het argument van Gaspedaal dat er veel bezoek naar de portals is gestuurd, doet Van den Hout niet veel. “Juist omdat zij onze naam hebben gebruikt en onze advertenties, kunnen ze die mensen naar ons sturen. Maar die bezoekers komen binnen op de detailpagina. Daardoor hebben wij geen kennis over het zoekgedrag kunnen opbouwen of reclame kunnen laten zien. De werkwijze van Gaspedaal heeft ons dus aantoonbaar geld gekost.”

Geen verrassing
Bij Gaspedaal zagen ze de uitspraak aankomen, dus van een grote verrassing is geen sprake. “Na de tussenuitspraak wisten we dat dit een logisch gevolg zou zijn”, aldus Niels Visser, manager Gaspedaal. Hij snapt niet dat Autotrack deze stap heeft willen nemen. “Dan kijk ik puur naar de traffic die wij leverden aan de grote portals. Ze lopen nu veel consumentenbezoeken mis.”

Volgens Visser zijn de gevolgen voor Gaspedaal vooralsnog klein. “Wij hebben nog steeds een groot aanbod en onze bezoekcijfers zijn dan ook niet teruggelopen.” Wel staat Gaspedaal open voor samenwerking met de portals. “Wat ons betreft is dat nog steeds een optie.” Gaspedaal gaat gewoon door op de ingeslagen weg, waarbij autobedrijven rechtstreeks op de portal kunnen adverteren. “Wij passen onze doelstellingen niet aan”, besluit Visser.

Lees het arrest van het Gerechtshof hier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hof: Gaspedaal mag geen advertenties doorplaatsen (update) | Automotive Online

Hof: Gaspedaal mag geen advertenties doorplaatsen (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat bevestigen de partijen aan Automotive. Het hof neemt daarmee de tussenuitspraak van het Europese Hof over. Ook is Gaspedaal veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van circa 200 duizend euro.

Gaspedaal stopte vooruitlopend op de verwachte uitspraak al met het plaatsen van de advertenties van Autotrack, Autotrader en Autoscout24. Maar het bedrijf zet de activiteiten verder ongewijzigd voort.

Schadeclaim
De zaak werd zeven jaar geleden gestart door Sander van den Hout, inmiddels directeur Automotive en Technology bij Autotrack-moederbedrijf De Persgroep. “Het voelt goed wanneer je na al die tijd definitief in het gelijk wordt gesteld”, zegt hij.

Bij Autotrack beraden ze zich nog op vervolgstappen. “Wij hebben schade geleden, dus overwegen we om een schadeclaim in te dienen.”

Het argument van Gaspedaal dat er veel bezoek naar de portals is gestuurd, doet Van den Hout niet veel. “Juist omdat zij onze naam hebben gebruikt en onze advertenties, kunnen ze die mensen naar ons sturen. Maar die bezoekers komen binnen op de detailpagina. Daardoor hebben wij geen kennis over het zoekgedrag kunnen opbouwen of reclame kunnen laten zien. De werkwijze van Gaspedaal heeft ons dus aantoonbaar geld gekost.”

Geen verrassing
Bij Gaspedaal zagen ze de uitspraak aankomen, dus van een grote verrassing is geen sprake. “Na de tussenuitspraak wisten we dat dit een logisch gevolg zou zijn”, aldus Niels Visser, manager Gaspedaal. Hij snapt niet dat Autotrack deze stap heeft willen nemen. “Dan kijk ik puur naar de traffic die wij leverden aan de grote portals. Ze lopen nu veel consumentenbezoeken mis.”

Volgens Visser zijn de gevolgen voor Gaspedaal vooralsnog klein. “Wij hebben nog steeds een groot aanbod en onze bezoekcijfers zijn dan ook niet teruggelopen.” Wel staat Gaspedaal open voor samenwerking met de portals. “Wat ons betreft is dat nog steeds een optie.” Gaspedaal gaat gewoon door op de ingeslagen weg, waarbij autobedrijven rechtstreeks op de portal kunnen adverteren. “Wij passen onze doelstellingen niet aan”, besluit Visser.

Lees het arrest van het Gerechtshof hier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.