CO2-reductie door bpm-korting lager dan verwacht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het PBL is de CO2-uitstoot van nieuw gekochte privéauto’s door de bpm-korting met ongeveer 2 procent gedaald. Volgens de testresultaten, waar het belastingbeleid op is gebaseerd, werd een daling van 4 tot 5 procent verwacht.

Dat blijkt uit het onderzoek Vergroening van de aanschafbelasting voor personenauto’s: effecten op de verkoop van zuinige auto’s en de CO2-uitstoot van het Planbureau.

Als reden geeft het PBL op dat er meer auto’s zijn verkocht, die in de praktijk ook nog eens minder zuinig rijden dan volgens fabrieksopgaaf. In het PBL-onderzoek is de CO2-uitstoot van auto`s die onder de bpm-korting vielen vergeleken met de uitstoot waar de overheid bij het invoeren van de maatregel heeft gerekend. Korting op mrb en de stimulering via de bijtellingcategorieën voor leaseauto’s zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Koplopers
De autobelastinginkomsten zijn sinds 2007 met ongeveer 2 miljard euro gedaald, wat neerkomt op een halvering van de inkomsten uit de autobelastingen. Nederland behoort inmiddels wel tot een van de koplopers in Europa waar het gaat om de `zuinigheid` van het wagenpark. Voor 2006 behoorde ons land tot de achterblijvers. Op dit moment wordt in Den Haag gewerkt aan de zogenoemde Autobrief 2, waarin het fiscale beleid voor 2016 tot en met 2019 duidelijk wordt.

Nauwelijks effect
Het PBL stelde onlangs al dat de aanscherping van de CO2-grenzen voor de bpm vanaf 2015 en het terugdraaien van de voor 2014 geplande verlaging van de mrb nauwelijks effect hebben op de gemiddelde CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark. Lees hier het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

CO2-reductie door bpm-korting lager dan verwacht | Automotive Online

CO2-reductie door bpm-korting lager dan verwacht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het PBL is de CO2-uitstoot van nieuw gekochte privéauto’s door de bpm-korting met ongeveer 2 procent gedaald. Volgens de testresultaten, waar het belastingbeleid op is gebaseerd, werd een daling van 4 tot 5 procent verwacht.

Dat blijkt uit het onderzoek Vergroening van de aanschafbelasting voor personenauto’s: effecten op de verkoop van zuinige auto’s en de CO2-uitstoot van het Planbureau.

Als reden geeft het PBL op dat er meer auto’s zijn verkocht, die in de praktijk ook nog eens minder zuinig rijden dan volgens fabrieksopgaaf. In het PBL-onderzoek is de CO2-uitstoot van auto`s die onder de bpm-korting vielen vergeleken met de uitstoot waar de overheid bij het invoeren van de maatregel heeft gerekend. Korting op mrb en de stimulering via de bijtellingcategorieën voor leaseauto’s zijn in het onderzoek niet meegenomen.

Koplopers
De autobelastinginkomsten zijn sinds 2007 met ongeveer 2 miljard euro gedaald, wat neerkomt op een halvering van de inkomsten uit de autobelastingen. Nederland behoort inmiddels wel tot een van de koplopers in Europa waar het gaat om de `zuinigheid` van het wagenpark. Voor 2006 behoorde ons land tot de achterblijvers. Op dit moment wordt in Den Haag gewerkt aan de zogenoemde Autobrief 2, waarin het fiscale beleid voor 2016 tot en met 2019 duidelijk wordt.

Nauwelijks effect
Het PBL stelde onlangs al dat de aanscherping van de CO2-grenzen voor de bpm vanaf 2015 en het terugdraaien van de voor 2014 geplande verlaging van de mrb nauwelijks effect hebben op de gemiddelde CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark. Lees hier het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.