Redactieblog | De Trade Show van Sator

Redactie Redactie
• Laatste update:

`Als een partij als Sator aankondigt groot nieuws te hebben, barst op de redactie van Automotive het grote speculeren los. Zeker sinds LKQ het bij Sator voor het zeggen heeft, gaat het bij dit soort aankondigingen niet om een nieuw marketingconceptje of een productlijn. Zou Adriaan Roggeveen opnieuw met pensioen gaan? Neemt LKQ een buitenlandse partij over, of wordt er een Nederlandse concurrent ingelijfd? Niets van dit alles. Sator bleek vijf van zijn grootste afnemers in Nederland te hebben overgenomen en het bedrijf lust er vast nog wel een paar.

Nederland gaat in de pas lopen met de rest van de wereld, waar elke distributeur zijn eigen winkels heeft.

Met dit nieuws komt de al vaker uitgesproken verwachting uit dat Nederland meer in de pas gaat lopen met de rest van de wereld, waar vrijwel iedere onderdelendistributeur zijn eigen winkels heeft, of de winkels hebben een eigen distributiebedrijf. Dat dit nu ook in Nederland gebeurt kon niet uitblijven. Een van de weinige grote spelers die al een soortgelijk two-step-model heeft, Brezan, kocht onlangs niet voor niets enkele grote franchisenemers. Hoewel Roggeveen zegt dat hij gelooft in een hybridemodel waarin ook plaats is voor zelfstandige grossiers, wijst het strijdplan anders uit. Daags na de mededeling dat Koskamp zijn bedrijf niet aan Sator wilde verkopen, kwam de mededeling dat AD-grossier Leoparts (die in dezelfde regio actief is als Koskamp) is gekocht door Veam – inderdaad, een van de grossiers die is overgenomen door de onderdelengigant uit Schiedam.

Het is de vraag welke grossiers nog meer aan het Sator-netwerk worden toegevoegd.

De koffiepauzes werden afgelopen week bij menig grossiersbedrijf waarschijnlijk doorgebracht met een landkaart op tafel, om de stippen te zetten waar Cartal-Rijsbergen, Heuts, Slager, Primaparts en Veam een vestiging hebben. Vooral in de gebieden waar ze niet zitten, is het de vraag welke grossier er een aanbod krijgt van Sator; of welke zich het eerst in Schiedam zal melden. In een markt die onder druk staat – bij de ene grossiersclub is die druk wat hoger dan bij de andere, zo hoorden we – kiest er vast een aantal eieren voor zijn geld.

Wel opvallend was dat het event bij uitstek om over de ontwikkelingen bij te praten, de Automotive Trade Show, niet al te best werd bezocht. Of ze aan het bijkomen waren van het Sator-nieuws of gewoon geen zin hadden, op de grossiersdag van de eerste Automotive Trade Show in Utrecht waren slechts 600 grossiers te bekennen. De beurs zelf was prima voor elkaar. Een overzichtelijke indeling en mooie verzorgde stands.

Beter 1 bezoeker in de hal dan 100 balpennen in de lucht.

Verder was het mooi om te zien dat er naast de bedrijven die geen Autovakbeurs overslaan ook nieuwe gezichten waren. Het voordeel voor de bezoekers die wel de moeite namen om naar de Jaarbeurs te komen, was dat ze alle aandacht kregen van de standhouders. En zoals een optimistische standwerker het verwoordde: “Beter een bezoeker die er toe doet, dan honderd die alleen voor een balpen komen.”

De enige echte Automotive Trade Show werd afgelopen week dus opgevoerd door Sator.`

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Redactieblog | De Trade Show van Sator | Automotive Online

Redactieblog | De Trade Show van Sator

Redactie Redactie
• Laatste update:

`Als een partij als Sator aankondigt groot nieuws te hebben, barst op de redactie van Automotive het grote speculeren los. Zeker sinds LKQ het bij Sator voor het zeggen heeft, gaat het bij dit soort aankondigingen niet om een nieuw marketingconceptje of een productlijn. Zou Adriaan Roggeveen opnieuw met pensioen gaan? Neemt LKQ een buitenlandse partij over, of wordt er een Nederlandse concurrent ingelijfd? Niets van dit alles. Sator bleek vijf van zijn grootste afnemers in Nederland te hebben overgenomen en het bedrijf lust er vast nog wel een paar.

Nederland gaat in de pas lopen met de rest van de wereld, waar elke distributeur zijn eigen winkels heeft.

Met dit nieuws komt de al vaker uitgesproken verwachting uit dat Nederland meer in de pas gaat lopen met de rest van de wereld, waar vrijwel iedere onderdelendistributeur zijn eigen winkels heeft, of de winkels hebben een eigen distributiebedrijf. Dat dit nu ook in Nederland gebeurt kon niet uitblijven. Een van de weinige grote spelers die al een soortgelijk two-step-model heeft, Brezan, kocht onlangs niet voor niets enkele grote franchisenemers. Hoewel Roggeveen zegt dat hij gelooft in een hybridemodel waarin ook plaats is voor zelfstandige grossiers, wijst het strijdplan anders uit. Daags na de mededeling dat Koskamp zijn bedrijf niet aan Sator wilde verkopen, kwam de mededeling dat AD-grossier Leoparts (die in dezelfde regio actief is als Koskamp) is gekocht door Veam – inderdaad, een van de grossiers die is overgenomen door de onderdelengigant uit Schiedam.

Het is de vraag welke grossiers nog meer aan het Sator-netwerk worden toegevoegd.

De koffiepauzes werden afgelopen week bij menig grossiersbedrijf waarschijnlijk doorgebracht met een landkaart op tafel, om de stippen te zetten waar Cartal-Rijsbergen, Heuts, Slager, Primaparts en Veam een vestiging hebben. Vooral in de gebieden waar ze niet zitten, is het de vraag welke grossier er een aanbod krijgt van Sator; of welke zich het eerst in Schiedam zal melden. In een markt die onder druk staat – bij de ene grossiersclub is die druk wat hoger dan bij de andere, zo hoorden we – kiest er vast een aantal eieren voor zijn geld.

Wel opvallend was dat het event bij uitstek om over de ontwikkelingen bij te praten, de Automotive Trade Show, niet al te best werd bezocht. Of ze aan het bijkomen waren van het Sator-nieuws of gewoon geen zin hadden, op de grossiersdag van de eerste Automotive Trade Show in Utrecht waren slechts 600 grossiers te bekennen. De beurs zelf was prima voor elkaar. Een overzichtelijke indeling en mooie verzorgde stands.

Beter 1 bezoeker in de hal dan 100 balpennen in de lucht.

Verder was het mooi om te zien dat er naast de bedrijven die geen Autovakbeurs overslaan ook nieuwe gezichten waren. Het voordeel voor de bezoekers die wel de moeite namen om naar de Jaarbeurs te komen, was dat ze alle aandacht kregen van de standhouders. En zoals een optimistische standwerker het verwoordde: “Beter een bezoeker die er toe doet, dan honderd die alleen voor een balpen komen.”

De enige echte Automotive Trade Show werd afgelopen week dus opgevoerd door Sator.`

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.