Occasiononderzoek: met minder verkopers verkoop je meer auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zo blijkt uit het onderzoek dat adverteren op meer dan een handvol occasionportals weinig extra oplevert: elk occasionportal erbij levert niet direct extra omzet op. Het is zelfs de vraag of je naast internet nog wel een showroom nodig hebt: de nettowinst per auto bij de autobedrijven zonder showroom vallen in het onderzoek hoger uit dan bij klanten met showroom; de eerstgenoemde groep verdient 800 euro op een auto, de tweede 630.

Geen inzicht
Exportwagen.eu heeft nu een beter inzicht van de kosten per auto dan de klant zelf, want van alle geënquêteerde autobedrijven zei 70% niet te weten wat de gemiddelde kosten van pand, personeel en internet per auto zijn.

Volgens Sneep moet het percentage dat betaald wordt aan salaris (op de totale kosten) omlaag. Er is geen verband tussen meer verkopers en een hogere winst. Ook het aantal stadagen varieert nauwelijks naarmate er meer of minder verkopers zijn. “Als een bedrijf meer auto`s wil verkopen dan is het beter om de voorraad en marketingbudget te vergroten, dan meer verkopers aan te nemen”, stelt Sneep. Voor een aantal bedrijven geldt dat het meer gaat verkopen als er minder verkopers zijn. “Er kan dan beter geïnvesteerd worden. De verkoop per medewerker kan daardoor omhoog. Voor een groot aantal bedrijven is dit noodzakelijk om de winst per verkocht voertuig op orde te krijgen.”

Seniorverkopers hebben volgens Sneep weinig toegevoegde waarde. Er is nauwelijks contact met klanten, waardoor ook juniorverkopers goed functioneren terwijl ze veel goedkoper zijn. Door de lage loonkosten, stijgt het rendement. 

Lastige consumenten
Tot slot constateert Sneep ook dat de autobedrijven die relatief meer handel en export doen, beter presteren. Bedrijven die 20% of meer export en handel doen, maken gemiddeld 880 euro winst per verkochte auto. De bedrijven die 80% of meer particulier verkoop doen, maken 625 euro winst per auto. “Aan consumenten is een verkoper nu eenmaal meer tijd kwijt dan aan handelaren of autobedrijven”, aldus Sneep. “Voor een deel van de verkoop is de b2b-verkoop dan ook wenselijk.”

Abonnees kunnen hier een uitgebreide samenvatting van het rapport lezen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Occasiononderzoek: met minder verkopers verkoop je meer auto’s | Automotive Online

Occasiononderzoek: met minder verkopers verkoop je meer auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zo blijkt uit het onderzoek dat adverteren op meer dan een handvol occasionportals weinig extra oplevert: elk occasionportal erbij levert niet direct extra omzet op. Het is zelfs de vraag of je naast internet nog wel een showroom nodig hebt: de nettowinst per auto bij de autobedrijven zonder showroom vallen in het onderzoek hoger uit dan bij klanten met showroom; de eerstgenoemde groep verdient 800 euro op een auto, de tweede 630.

Geen inzicht
Exportwagen.eu heeft nu een beter inzicht van de kosten per auto dan de klant zelf, want van alle geënquêteerde autobedrijven zei 70% niet te weten wat de gemiddelde kosten van pand, personeel en internet per auto zijn.

Volgens Sneep moet het percentage dat betaald wordt aan salaris (op de totale kosten) omlaag. Er is geen verband tussen meer verkopers en een hogere winst. Ook het aantal stadagen varieert nauwelijks naarmate er meer of minder verkopers zijn. “Als een bedrijf meer auto`s wil verkopen dan is het beter om de voorraad en marketingbudget te vergroten, dan meer verkopers aan te nemen”, stelt Sneep. Voor een aantal bedrijven geldt dat het meer gaat verkopen als er minder verkopers zijn. “Er kan dan beter geïnvesteerd worden. De verkoop per medewerker kan daardoor omhoog. Voor een groot aantal bedrijven is dit noodzakelijk om de winst per verkocht voertuig op orde te krijgen.”

Seniorverkopers hebben volgens Sneep weinig toegevoegde waarde. Er is nauwelijks contact met klanten, waardoor ook juniorverkopers goed functioneren terwijl ze veel goedkoper zijn. Door de lage loonkosten, stijgt het rendement. 

Lastige consumenten
Tot slot constateert Sneep ook dat de autobedrijven die relatief meer handel en export doen, beter presteren. Bedrijven die 20% of meer export en handel doen, maken gemiddeld 880 euro winst per verkochte auto. De bedrijven die 80% of meer particulier verkoop doen, maken 625 euro winst per auto. “Aan consumenten is een verkoper nu eenmaal meer tijd kwijt dan aan handelaren of autobedrijven”, aldus Sneep. “Voor een deel van de verkoop is de b2b-verkoop dan ook wenselijk.”

Abonnees kunnen hier een uitgebreide samenvatting van het rapport lezen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.