Podium: wijziging IFRS biedt kansen autoleasing

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2013 is een nieuwe Exposure Draft Lease gepubliceerd. Eind 2014 worden de definitieve regels verwacht. De ingangsdatum is waarschijnlijk niet eerder dan 1 januari 2017. De reden om de huidige regels te wijzigen? Volgens de wetgevers zijn alle leasecontracten een manier om activa te financieren. Het actief is altijd een bezit, de verplichting is altijd een schuld. Dit moet volgens de wetgevers altijd zichtbaar zijn op de balans.

Kritiek
De IFRS wijzigingen staan flink onder druk. Er wordt vanuit diverse organisaties lobby gevoerd tegen dit project. Eén van die organisaties is Lease Europe. Die wil een ontheffing voor lage bedragen zoals voor autolease. Voor die kleine bedragen valt de verbetering van de balans in het niet bij de nadelen. Klanten van autoleasebedrijven die IFRS volgen, gaan veel nadelen ondervinden van de aanstaande wijzigingen. Door de hoge implementatiekosten van de wijzigingen kiezen zij er misschien eerder voor auto’s te kopen. Dit is in lijn met onderzoek uit Amerika. De belangrijkste reden om lease te kiezen boven aanschaf is het gemak voor de huurder.

Definitief
De meeste autoleasebedrijven wachten op dit moment op de definitieve standaard. Hun focus wordt vooral gestuurd door korte termijn doelen: wat doen de verkoopcijfers van dit kwartaal? Met klanten praten over wijzigingen zorgt misschien voor minder transacties. De korte termijn verkoopcijfers gaan hier vóór de strategie op lange termijn. Een gemiste kans, want verhuurders kunnen hun klanten juist meer toegevoegde waarde bieden. Op het gebied van de nieuwe regelgeving kunnen leasemaatschappijen, maar ook verhuurders, meer gemak bieden aan hun klanten.

Afwachten…?
Klanten willen dus gemak, zowel nu als in de toekomst. Om dit gemak te blijven bieden kunnen autoleasebedrijven ook in actie komen. Bijvoorbeeld door hun klanten te helpen met de complexe regels. Eind dit jaar wordt de definitieve standaard verwacht. Autolease bedrijven kunnen ervoor kiezen hun klanten vooraf te informeren over de aankomende veranderingen. Welke stappen kunnen leasemaatschappijen en verhuurders hiervoor zetten?

Ten eerste kunnen zij zich verdiepen in de conceptstukken die vorig jaar zijn vrijgegeven. Verhuurders kunnen klanten helpen door instructies te geven via lezingen, webinars of nieuwsbrieven. De volgende stap is kwantitatief advies: inzicht geven in de cijfers. Hiervoor is het nodig om voor iedere klant de berekeningen uit te voeren. Hiervoor kunnen rekenmodellen opgezet worden, wellicht zijn hier software aanpassingen voor nodig. Via goede rekenmodellen kunt u voor uw klanten inzichtelijk maken hoe de verwerking van de leaseauto’s er in de toekomst uit gaat zien.

Afraden
Het is af te raden om stilzittend af te wachten. Toegegeven: de wetgevers van de IFRS blinken niet uit in snelheid. Maar de grote accountantskantoren verwachten de definitieve regels toch eind 2014. En wanneer die publicatie een feit is, begint wellicht een jacht op experts. De tijd om processen en systemen aan te passen kan dan erg beperkt zijn. Wanneer klanten actief en vroegtijdig voorbereid worden op de wijziging kan dit de vertrouwensband versterken.

René Slagter is eigenaar van IAS17 Consulting.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: wijziging IFRS biedt kansen autoleasing | Automotive Online

Podium: wijziging IFRS biedt kansen autoleasing

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2013 is een nieuwe Exposure Draft Lease gepubliceerd. Eind 2014 worden de definitieve regels verwacht. De ingangsdatum is waarschijnlijk niet eerder dan 1 januari 2017. De reden om de huidige regels te wijzigen? Volgens de wetgevers zijn alle leasecontracten een manier om activa te financieren. Het actief is altijd een bezit, de verplichting is altijd een schuld. Dit moet volgens de wetgevers altijd zichtbaar zijn op de balans.

Kritiek
De IFRS wijzigingen staan flink onder druk. Er wordt vanuit diverse organisaties lobby gevoerd tegen dit project. Eén van die organisaties is Lease Europe. Die wil een ontheffing voor lage bedragen zoals voor autolease. Voor die kleine bedragen valt de verbetering van de balans in het niet bij de nadelen. Klanten van autoleasebedrijven die IFRS volgen, gaan veel nadelen ondervinden van de aanstaande wijzigingen. Door de hoge implementatiekosten van de wijzigingen kiezen zij er misschien eerder voor auto’s te kopen. Dit is in lijn met onderzoek uit Amerika. De belangrijkste reden om lease te kiezen boven aanschaf is het gemak voor de huurder.

Definitief
De meeste autoleasebedrijven wachten op dit moment op de definitieve standaard. Hun focus wordt vooral gestuurd door korte termijn doelen: wat doen de verkoopcijfers van dit kwartaal? Met klanten praten over wijzigingen zorgt misschien voor minder transacties. De korte termijn verkoopcijfers gaan hier vóór de strategie op lange termijn. Een gemiste kans, want verhuurders kunnen hun klanten juist meer toegevoegde waarde bieden. Op het gebied van de nieuwe regelgeving kunnen leasemaatschappijen, maar ook verhuurders, meer gemak bieden aan hun klanten.

Afwachten…?
Klanten willen dus gemak, zowel nu als in de toekomst. Om dit gemak te blijven bieden kunnen autoleasebedrijven ook in actie komen. Bijvoorbeeld door hun klanten te helpen met de complexe regels. Eind dit jaar wordt de definitieve standaard verwacht. Autolease bedrijven kunnen ervoor kiezen hun klanten vooraf te informeren over de aankomende veranderingen. Welke stappen kunnen leasemaatschappijen en verhuurders hiervoor zetten?

Ten eerste kunnen zij zich verdiepen in de conceptstukken die vorig jaar zijn vrijgegeven. Verhuurders kunnen klanten helpen door instructies te geven via lezingen, webinars of nieuwsbrieven. De volgende stap is kwantitatief advies: inzicht geven in de cijfers. Hiervoor is het nodig om voor iedere klant de berekeningen uit te voeren. Hiervoor kunnen rekenmodellen opgezet worden, wellicht zijn hier software aanpassingen voor nodig. Via goede rekenmodellen kunt u voor uw klanten inzichtelijk maken hoe de verwerking van de leaseauto’s er in de toekomst uit gaat zien.

Afraden
Het is af te raden om stilzittend af te wachten. Toegegeven: de wetgevers van de IFRS blinken niet uit in snelheid. Maar de grote accountantskantoren verwachten de definitieve regels toch eind 2014. En wanneer die publicatie een feit is, begint wellicht een jacht op experts. De tijd om processen en systemen aan te passen kan dan erg beperkt zijn. Wanneer klanten actief en vroegtijdig voorbereid worden op de wijziging kan dit de vertrouwensband versterken.

René Slagter is eigenaar van IAS17 Consulting.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.