Podium: besteed meer tijd aan reputatiemanagement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor het merkimago en productportfolio is een dealer afhankelijk van zijn fabrikant/importeur. Maar naast het merkimago speelt ook de reputatie van het dealerbedrijf een rol. Meer aandacht voor de reputatie van het bedrijf is dan ook dringend gewenst.

Voorbeelden van verkeerde indrukken
Vooral in deze tijden van lagere autoverkopen wordt er kwistig gestrooid met kortingen en `speciale aanbiedingen`. Dat zorgt bij de consument juist eerder voor wantrouwen en roept de vraag `waar doen ze dat van?` op.
Ook bij productproblemen is de dealer het eerste aanspreekpunt voor de consument en moet hij aan zijn eigen reputatie, en dat van zijn merk werken. De goed functionerende importeur neemt de afhandeling uiteraard over, om niet geconfronteerd te worden met de belbus van Kassa.

Imago versus identiteit
Voor goed reputatiemanagement is het goed om het onderscheid te kunnen maken tussen imago en identiteit. Je imago overkomt je, een identiteit meet jij jezelf aan. Zoals bekend heeft de autoverkoper geen goed imago. Hij of zij heeft ook een lastige taak. Bij de verkoop wordt een auto aan alle kanten geprezen, bij inruil wordt er op alle mogelijke manieren afgedongen door de verkoper. Een goede oplossing is de verkoopprijs van een auto los te koppelen van de inkoopprijs van de inruiler. Het inruilaanbod moet steeds onderbouwd worden met een cijfermatige en begrijpelijke toelichting. En dat betekent dus: geen bieding via internet, maar na een fysieke controle van de auto.

Positioneren
Identiteit is nauw verweven met positioneren. Het gaat hierbij om het etiket dat een ondernemer zichzelf opplakt.  Wil je de voordeligste zijn, de beste of de grootste? De voordeligste is bij duurzame goederen niet de beste strategie. Als je er voor kiest de beste te willen zijn, maak dan goed duidelijk waarin je de beste bent. Het gaat consumenten vooral om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de producten, alsmede garanties.

Online reputatiemanagement
Een gewenste identiteit moet óók via digitale technieken worden onderbouwd. Zoals met online promoties, en het goed aanwezig zijn op sociale media. Vooral omdat tegenwoordig alles uit en te na op het web te vinden is, waaronder beoordelingen door consumenten van producten en bedrijven. En gebruikers/kopers adviseren voorts ook andere consumenten. Hierbij speelt al jaren de vraag wat je moet doen met ongunstige reacties en verhalen: negeren of trachten deze berichten te ontzenuwen? Juist vanwege dit probleem is het nastreven op alle fronten van de gewenste identiteit onontbeerlijk. Want de consument maakt mede op basis hiervan uit bij wie er gekocht wordt onder welke voorwaarden.

Ab Timmerman is directeur van Timmerman & Partners Brancheadviseurs.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Podium: besteed meer tijd aan reputatiemanagement | Automotive Online

Podium: besteed meer tijd aan reputatiemanagement

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor het merkimago en productportfolio is een dealer afhankelijk van zijn fabrikant/importeur. Maar naast het merkimago speelt ook de reputatie van het dealerbedrijf een rol. Meer aandacht voor de reputatie van het bedrijf is dan ook dringend gewenst.

Voorbeelden van verkeerde indrukken
Vooral in deze tijden van lagere autoverkopen wordt er kwistig gestrooid met kortingen en `speciale aanbiedingen`. Dat zorgt bij de consument juist eerder voor wantrouwen en roept de vraag `waar doen ze dat van?` op.
Ook bij productproblemen is de dealer het eerste aanspreekpunt voor de consument en moet hij aan zijn eigen reputatie, en dat van zijn merk werken. De goed functionerende importeur neemt de afhandeling uiteraard over, om niet geconfronteerd te worden met de belbus van Kassa.

Imago versus identiteit
Voor goed reputatiemanagement is het goed om het onderscheid te kunnen maken tussen imago en identiteit. Je imago overkomt je, een identiteit meet jij jezelf aan. Zoals bekend heeft de autoverkoper geen goed imago. Hij of zij heeft ook een lastige taak. Bij de verkoop wordt een auto aan alle kanten geprezen, bij inruil wordt er op alle mogelijke manieren afgedongen door de verkoper. Een goede oplossing is de verkoopprijs van een auto los te koppelen van de inkoopprijs van de inruiler. Het inruilaanbod moet steeds onderbouwd worden met een cijfermatige en begrijpelijke toelichting. En dat betekent dus: geen bieding via internet, maar na een fysieke controle van de auto.

Positioneren
Identiteit is nauw verweven met positioneren. Het gaat hierbij om het etiket dat een ondernemer zichzelf opplakt.  Wil je de voordeligste zijn, de beste of de grootste? De voordeligste is bij duurzame goederen niet de beste strategie. Als je er voor kiest de beste te willen zijn, maak dan goed duidelijk waarin je de beste bent. Het gaat consumenten vooral om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de producten, alsmede garanties.

Online reputatiemanagement
Een gewenste identiteit moet óók via digitale technieken worden onderbouwd. Zoals met online promoties, en het goed aanwezig zijn op sociale media. Vooral omdat tegenwoordig alles uit en te na op het web te vinden is, waaronder beoordelingen door consumenten van producten en bedrijven. En gebruikers/kopers adviseren voorts ook andere consumenten. Hierbij speelt al jaren de vraag wat je moet doen met ongunstige reacties en verhalen: negeren of trachten deze berichten te ontzenuwen? Juist vanwege dit probleem is het nastreven op alle fronten van de gewenste identiteit onontbeerlijk. Want de consument maakt mede op basis hiervan uit bij wie er gekocht wordt onder welke voorwaarden.

Ab Timmerman is directeur van Timmerman & Partners Brancheadviseurs.

Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie. 

*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.