‘Minder omzet, meer winst voor individuele hersteller’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat concludeert schadebranchevereniging Focwa op basis van een onderzoek uitgevoerd door Nolan. De onderzoeksresultaten zijn zojuist bekend gemaakt op het Focwa Jaarcongres in Nieuwegein.

“Opvallend is dat de ketenbedrijven, die een aanzienlijk deel van het marktvolume van de gestuurde schade voor hun rekening nemen, een betere bezettingsgraad hebben dan individueel opererende schadeherstelbedrijven. Maar de winstgevendheid van deze groep is door de lagere tarieven en hogere kortingen lager”, aldus Focwa.

Ook blijkt uit het onderzoek, waaraan 316 herstelbedrijven hebben meegewerkt, dat 23 procent van de schadebedrijven verlies maakt; 49 procent maakt winst en de overige zitten rond de nullijn. Het uurtarief ligt gemiddeld onder de 60 euro, 5 euro onder de Focwa-adviesprijs. De bezettingsgraad is bij 20 procent van de bedrijven onder de 80 procent.

Self assesment tool
De branchevereniging heeft een self assessment tool ontwikkeld waarmee kan worden vastgesteld welke keuze voor een hersteller de beste is. “De uitkomst van de self assessment tool kan een goed handvat bieden om beslissingen te nemen over de te voeren strategie en het kan handig zijn voor het sparren met een bedrijfsadviseur”, aldus Focwa-voorzitter Frits Huffnagel.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de schadebranche nog altijd aan een “negatieve verandering” onderhevig is. “Tegenvallende autoverkopen, technologische innovaties in infrastructuur en auto’s en vergaande concurrentie op de verzekeringsmarkt blijven de markt voor schadehersteldiensten onder druk zetten.”

Later meer. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Minder omzet, meer winst voor individuele hersteller’ | Automotive Online

‘Minder omzet, meer winst voor individuele hersteller’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat concludeert schadebranchevereniging Focwa op basis van een onderzoek uitgevoerd door Nolan. De onderzoeksresultaten zijn zojuist bekend gemaakt op het Focwa Jaarcongres in Nieuwegein.

“Opvallend is dat de ketenbedrijven, die een aanzienlijk deel van het marktvolume van de gestuurde schade voor hun rekening nemen, een betere bezettingsgraad hebben dan individueel opererende schadeherstelbedrijven. Maar de winstgevendheid van deze groep is door de lagere tarieven en hogere kortingen lager”, aldus Focwa.

Ook blijkt uit het onderzoek, waaraan 316 herstelbedrijven hebben meegewerkt, dat 23 procent van de schadebedrijven verlies maakt; 49 procent maakt winst en de overige zitten rond de nullijn. Het uurtarief ligt gemiddeld onder de 60 euro, 5 euro onder de Focwa-adviesprijs. De bezettingsgraad is bij 20 procent van de bedrijven onder de 80 procent.

Self assesment tool
De branchevereniging heeft een self assessment tool ontwikkeld waarmee kan worden vastgesteld welke keuze voor een hersteller de beste is. “De uitkomst van de self assessment tool kan een goed handvat bieden om beslissingen te nemen over de te voeren strategie en het kan handig zijn voor het sparren met een bedrijfsadviseur”, aldus Focwa-voorzitter Frits Huffnagel.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de schadebranche nog altijd aan een “negatieve verandering” onderhevig is. “Tegenvallende autoverkopen, technologische innovaties in infrastructuur en auto’s en vergaande concurrentie op de verzekeringsmarkt blijven de markt voor schadehersteldiensten onder druk zetten.”

Later meer. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.