KPMG: Te weinig autodealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opkomende economiën als Brazilië, India en China zien de komende zeven jaar de autoverkoop sterk toenemen. In China komen dit jaar al meer nieuwe dealers op de markt dan in de VS, maar dit aantal zal de komende zeven jaar moeten verdubbelen. “In andere opkomende economiën neemt het aantal dealers ook onvoldoende toe om tegemoet te komen aan de vraag die in 2020 ontstaan zal zijn”, zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory.  

KPMG verwacht dat China in 2020 de grootste personenautomarkt ter wereld is met 35 miljoen autoverkopen. Daarmee zal het land goed zijn voor een derde van alle verkopen wereldwijd. De VS zal op de tweede plaats staan met 17 miljoen auto’s gevolgd door India (10 miljoen) en Brazilië (6 miljoen).

Nederland
KPMG voorziet niet dat de markt in Nederland volledig zal herstellen. “Gezien de dramatische verkoopcijfers, de dalende rendementen en de verschuiving van nieuwe naar gebruikte auto’s, kan retailend Nederland niet langer volstaan met het centraliseren in grotere dealerships”, zegt Kampinga.

Hij betwijfelt of importeurs, grote holdings of zelfs derde partijen hierin de regie zullen voeren. Wie dat dan wel zal doen, blijft een raadsel. 

KPMG: Te weinig autodealers | Automotive Online

KPMG: Te weinig autodealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opkomende economiën als Brazilië, India en China zien de komende zeven jaar de autoverkoop sterk toenemen. In China komen dit jaar al meer nieuwe dealers op de markt dan in de VS, maar dit aantal zal de komende zeven jaar moeten verdubbelen. “In andere opkomende economiën neemt het aantal dealers ook onvoldoende toe om tegemoet te komen aan de vraag die in 2020 ontstaan zal zijn”, zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory.  

KPMG verwacht dat China in 2020 de grootste personenautomarkt ter wereld is met 35 miljoen autoverkopen. Daarmee zal het land goed zijn voor een derde van alle verkopen wereldwijd. De VS zal op de tweede plaats staan met 17 miljoen auto’s gevolgd door India (10 miljoen) en Brazilië (6 miljoen).

Nederland
KPMG voorziet niet dat de markt in Nederland volledig zal herstellen. “Gezien de dramatische verkoopcijfers, de dalende rendementen en de verschuiving van nieuwe naar gebruikte auto’s, kan retailend Nederland niet langer volstaan met het centraliseren in grotere dealerships”, zegt Kampinga.

Hij betwijfelt of importeurs, grote holdings of zelfs derde partijen hierin de regie zullen voeren. Wie dat dan wel zal doen, blijft een raadsel.