Franse rechtbank heft Mercedes-boycot op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hiermee komt een einde aan de twee maanden durende boycot van de Franse regering. Voor de nieuwe modellen van Mercedes werden in Frankrijk sinds juli geen kentekens meer afgegeven omdat de airco-installaties ervan zijn afgevuld met het oude koudemiddel R134a. Mercedes kon de nieuwe auto´s met het oude – inmiddels voor nieuwe voertuigen verboden – koudemiddel afvullen door een truc waarbij ze op een typegoedkeuring van het vorige model werden geproduceerd.

Het verbod van de Franse regering om een kentekenregistratie af te geven voor de modellen werd door de hoogste Franse rechter niet ontvankelijk verklaard.

Geen gevaar
Het oude koudemiddel vormt volgens de rechter geen gevaar voor de verkeersveiligheid, het milieu en de volksgezondheid omdat het destijds ook door de Europese Commissie gecertificeerd is. Daarnaast liet de rechter meewegen dat er op dit moment slechts een klein aantal nieuwe automodellen wel met het nieuwe koudemiddel is afgevuld. Het zou gaan om minder dan 6 procent van de nieuwe modellen in Europa, waarvan 1,74 procent in Frankrijk die dit jaar zijn uitgerust met het nieuwe gas.

Overwinning
Voor de Franse Mercedes-Benzdealers betekent de overwinning van het moederbedrijf een grote opluchting. Eerder sprak de voorzitter van de Franse dealervereniging in Le Figaro al van 50 procent minder bestellingen als gevolg van de boycot en 60 procent minder omzet voor de Franse dealers.

Franse rechtbank heft Mercedes-boycot op | Automotive Online

Franse rechtbank heft Mercedes-boycot op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hiermee komt een einde aan de twee maanden durende boycot van de Franse regering. Voor de nieuwe modellen van Mercedes werden in Frankrijk sinds juli geen kentekens meer afgegeven omdat de airco-installaties ervan zijn afgevuld met het oude koudemiddel R134a. Mercedes kon de nieuwe auto´s met het oude – inmiddels voor nieuwe voertuigen verboden – koudemiddel afvullen door een truc waarbij ze op een typegoedkeuring van het vorige model werden geproduceerd.

Het verbod van de Franse regering om een kentekenregistratie af te geven voor de modellen werd door de hoogste Franse rechter niet ontvankelijk verklaard.

Geen gevaar
Het oude koudemiddel vormt volgens de rechter geen gevaar voor de verkeersveiligheid, het milieu en de volksgezondheid omdat het destijds ook door de Europese Commissie gecertificeerd is. Daarnaast liet de rechter meewegen dat er op dit moment slechts een klein aantal nieuwe automodellen wel met het nieuwe koudemiddel is afgevuld. Het zou gaan om minder dan 6 procent van de nieuwe modellen in Europa, waarvan 1,74 procent in Frankrijk die dit jaar zijn uitgerust met het nieuwe gas.

Overwinning
Voor de Franse Mercedes-Benzdealers betekent de overwinning van het moederbedrijf een grote opluchting. Eerder sprak de voorzitter van de Franse dealervereniging in Le Figaro al van 50 procent minder bestellingen als gevolg van de boycot en 60 procent minder omzet voor de Franse dealers.