Opel staakt avontuur Down Under

Redactie Redactie
• Laatste update:

Opel bracht drie modellen op de markt, de Astra, Corsa en Insignia. Er werd in Melbourne een hoofdkantoor ingericht met vijftien personeelsleden en er was een netwerk van twintig dealers aangesteld. 

Bij aanvang zei General Motors, dat Opel als premium merk wilde positioneren, een verkoopdoelstelling van 15 duizend auto’s in de eerste drie jaar te hebben. Dit bleek echter niet haalbaar. 

“We kunnen onze auto’s niet verkopen tegen de prijs die nodig is om onze volumedoelstelling te halen”, aldus een woordvoerder van Opel tegen de Herald Sun. “De Astra moest de fundering van ons merk vormen, maar concurrerende modellen worden soms voor slechts 20 duizend dollar (13,5 duizend euro, red.) aangeboden. Daar kunnen we niet tegenop.” Opel verkocht vorig jaar 541 auto’s in Australië en de eerste helft van dit jaar 989. 

Opel verlaat Australië per direct. De dealervoorraden worden tegen bodemprijzen verkocht. Garantie, onderdelen en onderhoud aan de bestaande vloot wordt waarschijnlijk overgedragen aan zustermerk Holden.