Hekkert Autogroep: minder omzet, maar winstgevend

Redactie Redactie
• Laatste update:

De omzetafname kwam voor het belangrijkste deel door een lagere verkoop van nieuwe auto’s. De verkoop van gebruikte auto’s was hoger dan in 2012. De omzet in de aftersalesafdelingen werkplaats en magazijn waren lager dan in 2012. De ASN Autoschade-tak behaalde over het eerste halfjaar een hogere omzet.

Kostenbeheersing
Dankzij kostenbeheersing bleven de cijfers zwart, vertelt directeur Peter Hekkert. “In 2012 is er al meer aandacht besteed aan kostenbeheersing. Kleinere voorraden, beheersing van garantiekosten en beperking van reclamekosten waren de belangrijkste maatregelen. De personeelskosten zijn behoorlijk gedaald vanwege een personeelskrimp. Een aantal medewerkers heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheden voor vervroegde uitdiensttreding. De eerste helft van dit jaar zijn er geen gedwongen ontslagen geweest.”

Ampera
Directeur Jean Linssen ziet op de zakelijke markt kansen. “In de zakelijke markt had Opel in een aantal voor ons belangrijke segmenten niet de auto’s met de juiste fiscale bijtelling. Ondanks het feit dat vriend en vijand de Opel modellen mooier dan ooit vindt, heeft ons dit wel parten gespeeld. Gelukkig heeft Opel sinds kort in bijna ieder model ook uitvoeringen met een gunstige fiscale bijtelling. De Opel Ampera is vrijwel de enige auto die nog volop leverbaar is met 0%-bijtelling. Daar hebben wij veel voordeel van. We kunnen nog volop leveren. Onze naaste concurrenten kunnen geen auto’s zonder bijtelling meer leveren in 2012.”

Klantcontactcentrum
“We hebben de visie dat we met goed gastheerschap het verschil kunnen maken ten opzichte van andere bedrijven in de autobranche”, vertelt Linssen. “Vanuit die gedachte zijn we vorig jaar gestart met ons klantencontactcenter en met een vernieuwde aftersales aanpak. In het KCC werken inmiddels zes medewerkers. De door Opel Nederland uitgevoerde klantenonderzoeken geven aan dat de klanten die een nieuwe auto bij ons kochten ons waarderen met een 10% betere score dan landelijk gemiddeld. Daar zijn we samen met onze medewerkers trots op. In twee van onze vestigingen zijn we inmiddels met een geheel nieuw werkplaatsconcept gestart, waar we veel meer aandacht voor onze klanten hebben. In de tweede helft van 2013 zullen we dit ook in de andere vestigingen implementeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hekkert Autogroep: minder omzet, maar winstgevend | Automotive Online

Hekkert Autogroep: minder omzet, maar winstgevend

Redactie Redactie
• Laatste update:

De omzetafname kwam voor het belangrijkste deel door een lagere verkoop van nieuwe auto’s. De verkoop van gebruikte auto’s was hoger dan in 2012. De omzet in de aftersalesafdelingen werkplaats en magazijn waren lager dan in 2012. De ASN Autoschade-tak behaalde over het eerste halfjaar een hogere omzet.

Kostenbeheersing
Dankzij kostenbeheersing bleven de cijfers zwart, vertelt directeur Peter Hekkert. “In 2012 is er al meer aandacht besteed aan kostenbeheersing. Kleinere voorraden, beheersing van garantiekosten en beperking van reclamekosten waren de belangrijkste maatregelen. De personeelskosten zijn behoorlijk gedaald vanwege een personeelskrimp. Een aantal medewerkers heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheden voor vervroegde uitdiensttreding. De eerste helft van dit jaar zijn er geen gedwongen ontslagen geweest.”

Ampera
Directeur Jean Linssen ziet op de zakelijke markt kansen. “In de zakelijke markt had Opel in een aantal voor ons belangrijke segmenten niet de auto’s met de juiste fiscale bijtelling. Ondanks het feit dat vriend en vijand de Opel modellen mooier dan ooit vindt, heeft ons dit wel parten gespeeld. Gelukkig heeft Opel sinds kort in bijna ieder model ook uitvoeringen met een gunstige fiscale bijtelling. De Opel Ampera is vrijwel de enige auto die nog volop leverbaar is met 0%-bijtelling. Daar hebben wij veel voordeel van. We kunnen nog volop leveren. Onze naaste concurrenten kunnen geen auto’s zonder bijtelling meer leveren in 2012.”

Klantcontactcentrum
“We hebben de visie dat we met goed gastheerschap het verschil kunnen maken ten opzichte van andere bedrijven in de autobranche”, vertelt Linssen. “Vanuit die gedachte zijn we vorig jaar gestart met ons klantencontactcenter en met een vernieuwde aftersales aanpak. In het KCC werken inmiddels zes medewerkers. De door Opel Nederland uitgevoerde klantenonderzoeken geven aan dat de klanten die een nieuwe auto bij ons kochten ons waarderen met een 10% betere score dan landelijk gemiddeld. Daar zijn we samen met onze medewerkers trots op. In twee van onze vestigingen zijn we inmiddels met een geheel nieuw werkplaatsconcept gestart, waar we veel meer aandacht voor onze klanten hebben. In de tweede helft van 2013 zullen we dit ook in de andere vestigingen implementeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.