Starga ‘nieuwe stijl’ groeit als kool

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op het eerste gezicht is er weinig anders bij Starga. De huisstijl is hetzelfde en ook initiatiefnemers Ron en René de Haan staan weer aan het roer. Wat is er wel veranderd na het faillissement in augustus 2012?
Er is een ict-bedrijf ingestapt als aandeelhouder waardoor we meer en betere it-diensten kunnen aanbieden. Verder is de bedrijfsvoering efficiënter, waardoor we in aantal fte omnlaag konden. En het businessplan is verbeterd. Bedrijven kunnen gratis basic lid worden waarbij ze toegang krijgen tot de website en regelmatig partneraanbiedingen krijgen. Tegen een maandelijkse fee kunnen ze professioneel lid worden en krijgen ze een gevelbord en structureel korting van onze partners op onderdelen (via Brezan, red), diensten en bedrijfsmaterialen.

Hebben jullie veel leden binnen weten te houden? 
Negentien van de huidige leden waren voor het faillissement ook al lid. Veel van de oude leden waren kleine bedrijven met weinig vet op de botten. Daarvan zijn er veel failliet gegaan, gesloten of overgenomen.

`De opstartfase duurde langer dan verwacht.`

Nu heeft Starga 53 leden en is daarmee groter dan ooit. Jullie hebben echter de ambitie uitgesproken dit jaar te groeien naar 200 leden. Liggen jullie op schema? 
De opstartfase duurde langer dan verwacht, dus of we de 200 gaan halen moeten we afwachten. Maar we willen zo’n twintig klanten per maand aansluiten en dat lukt. De drempel is laag, dus we kunnen snel groeien.

Onlangs traden er een paar grote autobedrijven toe: Van Lieshout in Purmerend en De Goede in Stompetoren. Zijn jullie je meer op grote bedrijven gaan richten?
We zijn ons vooral minder op de hele kleintjes gaan richten. We willen de continuïteit veiligstellen en dat gaat beter met grote bedrijven. We zijn ook aantrekkelijker voor hen geworden: een bedrijf als Van Lieshout was in de oude situatie nooit lid geworden. Daarvoor de formule destijds te vrijblijvend.

`Wij zijn een formule voor de garagist, niet voor de consument.`

Een aantal leden is naast Starga ook lid van andere formules (Vakgarage en Autocrew); Bijten de formules elkaar niet?
Nee, want wij zijn een formule voor de garagist, niet voor de klant. Bedrijven sluiten zich bij ons aan omdat dat hen dat voordeel oplevert bij inkoop en ondersteunende diensten, niet omdat het ze meer klanten oplevert. Het Starga-schild zegt alleen iets over de materialen waar het bedrijf mee werkt en of de ontvangst representatief is, niet over hoe het bedrijf zijn werk doet.
Er zijn ook geen afnameverplichtingen. Klanten bepalen zelf bij welke partners ze diensten afnemen. De partners hanteren wel vaak een minimale afname voor korting, maar het lidmaatschap kan zich al terugverdienen door bij één partner in te kopen. 

Starga is vooral aanwezig in Noord- en Zuid-Holland. Ambiëren jullie landelijke dekking?
Uit kostenoverwegingen richten we ons nu vooral op de Randstad, daar willen we nu eerst groeien. Als er meer leden, en dus meer inkomsten zijn, gaan we verder het land in.

________________________________________________________

Bekijk in de nieuwe Autokompas een overzicht van de Nederlandse werkplaatsconcepten. Autokompas 8 verschijnt 23 augustus.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.