Ook Mercedes gaat in online verkoop

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mercedes traint de verkooporganisaties om vreemdmerkklanten te veroveren. Daarvoor is een multimedia-strategie ontwikkeld, waarbij internet een belangrijke rol speelt. Dat meldt Automobilwoche. “Als we onze verkoopdoelstellingen voor 2020 willen realiseren, moeten we klanten bij andere merken vandaan halen”, aldus Mercedes-ceo Joachim Schmidt tijdens de presentatie van de marketing- en verkoopstrategie voor de komende jaren.

Weg met one size fits all
Het merk wil afstappen van het ‘one size fits all’ aanpak, en meer differentiëren naar klanttype. Hierbij speelt de nieuwverkoop via internet een belangrijke rol, evenals het nieuwe showroomconcept Mercedes-Benz Connection dat speciaal voor binnensteden is ontwikkeld. Andrea Finkbeiner-Müller, verantwoordelijk voor netwerkontwikkeling, stelt in het vakblad dat de dealers wel het belangrijkste uitgangspunt vormen in de nieuwe strategie. Diverse klanttypen hebben zo hun eigen voorkeuren voor hoe ze behandeld willen worden, stelt Mercedes, zowel in sales als aftersales.

Nummer 1
Mercedes wil in 2020 weer de nummer 1 onder de premiummerken worden. Nu staan BMW en Audi op 1 en 2. Vooral in rendement loopt Mercedes achter, stelt Automobilwoche: bij een verkoop van 1,4 miljoen bedraagt het rendement 7,1 procent. Bij BMW is dit rendement 10,9 procent (inclusief Mini) bij een verkoop aan 1,8 miljoen auto’s, bij Audi 11,7 procent bij 1,45 miljoen auto’s

Online verkoop
De online verkoop lijkt op die van BMW: Mercedes wil eerst kant-en-klare edities van het model via internet aanbieden. De auto wordt aangeboden inclusief lease- of financieringsproduct en afgeleverd bij een plaatselijke dealer. In de loop van dit jaar vindt er een pilotproject plaats in Hamburg en Warschau.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.