Hoge Raad: rest-bpm betalen vóór import

Redactie Redactie
• Laatste update:

Terug in de tijd
Op basis van de uitspraak van de Hoge Raad kan de Belastingdienst besluiten de aangifteprocedure weer aan te passen naar de situatie van voor 1 juli 2011. De Belastinginspecteur bepaalt daarbij hoe hoog de naheffing op een importauto is. Dit bedrag moet voldaan worden voordat de auto op kenteken mag worden gezet.

Deze procedure is in 2011 aangepast onder meer omdat de autobranche er hinder van ondervond: het duurde soms drie weken voordat auto op naam kon worden gezet. Bovendien werd in talloze rechterlijke uitspraken deze werkwijze van de Belastingdienst afgekeurd, waardoor er werd besloten deze los te laten. De Fiscus wil echter het liefst terug naar de eerdere situatie. Door deze nieuwe uitspraak zal de Belastingdienst zich gesterkt voelen weer te gaan heffen voor tenaamstelling.

Vorige week was bpm-heffing op import nog breed in het nieuws. De Bovag luidde de noodklok omdat er op grote schaal zou worden gefraudeerd. De branchevereniging wil dat “de controle van taxatierapporten beter is en vooral veel dichter op het moment van importeren zit.” Grote kans dat aan dat laatste nu gehoor zal worden gegeven.

De uitspraak
De uitspraak van de Hoge Raad van afgelopen vrijdag is verrassend: in alle eerdere zaken over bpm-naheffing werd anders bepaald, op grond van het feit dat de bpm wordt geheven bij wijze van voldoening van belasting op aangifte. Daaruit volgt dat de belastingplichtige zelf de hoogte van de belasting moet berekenen en voldoen zonder tussenkomst van een inspecteur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor omzetbelasting. De Hoge Raad concludeert nu uit artikel 49 van de Wegenverkeerswet dat bpm hier een uitzondering op is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hoge Raad: rest-bpm betalen vóór import | Automotive Online

Hoge Raad: rest-bpm betalen vóór import

Redactie Redactie
• Laatste update:

Terug in de tijd
Op basis van de uitspraak van de Hoge Raad kan de Belastingdienst besluiten de aangifteprocedure weer aan te passen naar de situatie van voor 1 juli 2011. De Belastinginspecteur bepaalt daarbij hoe hoog de naheffing op een importauto is. Dit bedrag moet voldaan worden voordat de auto op kenteken mag worden gezet.

Deze procedure is in 2011 aangepast onder meer omdat de autobranche er hinder van ondervond: het duurde soms drie weken voordat auto op naam kon worden gezet. Bovendien werd in talloze rechterlijke uitspraken deze werkwijze van de Belastingdienst afgekeurd, waardoor er werd besloten deze los te laten. De Fiscus wil echter het liefst terug naar de eerdere situatie. Door deze nieuwe uitspraak zal de Belastingdienst zich gesterkt voelen weer te gaan heffen voor tenaamstelling.

Vorige week was bpm-heffing op import nog breed in het nieuws. De Bovag luidde de noodklok omdat er op grote schaal zou worden gefraudeerd. De branchevereniging wil dat “de controle van taxatierapporten beter is en vooral veel dichter op het moment van importeren zit.” Grote kans dat aan dat laatste nu gehoor zal worden gegeven.

De uitspraak
De uitspraak van de Hoge Raad van afgelopen vrijdag is verrassend: in alle eerdere zaken over bpm-naheffing werd anders bepaald, op grond van het feit dat de bpm wordt geheven bij wijze van voldoening van belasting op aangifte. Daaruit volgt dat de belastingplichtige zelf de hoogte van de belasting moet berekenen en voldoen zonder tussenkomst van een inspecteur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor omzetbelasting. De Hoge Raad concludeert nu uit artikel 49 van de Wegenverkeerswet dat bpm hier een uitzondering op is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.