Importfraude: ook fiscus treft blaam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Branchevereniging Bovag luidt de noodklok over het toenemend aantal fraudegevallen bij import. Malafide importclubs zouden bijvoorbeeld de auto`s deels strippen voor import om zo de taxatiewaarde omlaag te schroeven. Ook `creatief` gebruik van een koerslijst wordt genoemd. En een lage taxatiewaarde betekent een lagere rest-bpm.

De bonafide importbedrijven en taxateurs ondervinden eveneens hinder van de fraude, maar zijn tegelijkertijd bang dat de berichtgeving over dit onderwerp ook voor hun bedrijf negatief uitpakt.

Bap Hop, directeur van het bedrijf Importautos.nl, hoort ook steeds vaker dat er gefraudeerd wordt met geïmporteerde occasions. “Vooral met jonge gebruikte auto’s wordt actief gefraudeerd. Daar hebben wij last van omdat we, als bedrijf dat zich wel aan de regels houdt, op geen enkele manier ook maar in de buurt kunnen komen van het bpm-niveau dat frauderende importeurs berekenen.”

Hop heeft het vermoeden dat frauderende importbedrijven hier een georganiseerde activiteit van maken: “Er komen nieuwe bedrijven op de markt die een absurd lage bpm berekenen. Zij nemen de verantwoording voor een naheffing of boete op zich, maar als dat bedrijf ineens verdwijnt of failliet gaat, moet je daar als klant toch zelf voor opdraaien.”

Bolsenbroek: ook fiscus treft blaam
Niet taxateurs, maar ambtenaren zijn frauduleus bezig op het gebied van importoccasions. Bovag zet door zijn stelling over bpm-fraude taxateurs in een kwaad daglicht, vindt Frank Bolsenbroek van taxateursbureau Bolsenbroek Van den Boogaard & Partners. “Traditioneel is de Bovag mordicus tegen parallel-import en waar het al gebeurt onder haar leden promoten ze bpm-afdracht bij voorkeur op de forfaitaire afschrijvingstabel omdat deze volgens de branchevereniging het minst fraudegevoelig is. Bizar.”

Volgens Bolsenbroek getuigt dit van weinig respect voor gevestigde partijen in parallelimport. “We worden totaal genegeerd. De Bovag lijkt een verlengstuk van de fiscus te zijn. Dat lijkt mij niet in het belang van haar leden.”

Volgens de taxateur zijn er zowel onder dealers als onafhankelijke autobedrijven net zoveel parallelimporteurs als niet-parallelimporteurs. “Het is een zwaar opgeklopt verhaal, niet gebaseerd op hoor- en wederhoor en deugdelijk onderzoek”, zegt Bolsenbroek. Hij erkent dat er bij import fraude wordt gepleegd, maar stelt dat ook de bonafide taxateurs daar last van hebben. “Er zijn misstanden gaande. Maar dat is aan de zijde van de Fiscus nog héél veel vaker gebleken. Zo bezorgden wij in 2012 onze klanten nog 6,5 miljoen aan, – in tien maanden tijd onterecht geïnde – bpm terug.”

Heeft u input over de mogelijke fraude met importoccasions, dan kunt u de redactie mailen via redactie@automotive-online.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Importfraude: ook fiscus treft blaam | Automotive Online

Importfraude: ook fiscus treft blaam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Branchevereniging Bovag luidt de noodklok over het toenemend aantal fraudegevallen bij import. Malafide importclubs zouden bijvoorbeeld de auto`s deels strippen voor import om zo de taxatiewaarde omlaag te schroeven. Ook `creatief` gebruik van een koerslijst wordt genoemd. En een lage taxatiewaarde betekent een lagere rest-bpm.

De bonafide importbedrijven en taxateurs ondervinden eveneens hinder van de fraude, maar zijn tegelijkertijd bang dat de berichtgeving over dit onderwerp ook voor hun bedrijf negatief uitpakt.

Bap Hop, directeur van het bedrijf Importautos.nl, hoort ook steeds vaker dat er gefraudeerd wordt met geïmporteerde occasions. “Vooral met jonge gebruikte auto’s wordt actief gefraudeerd. Daar hebben wij last van omdat we, als bedrijf dat zich wel aan de regels houdt, op geen enkele manier ook maar in de buurt kunnen komen van het bpm-niveau dat frauderende importeurs berekenen.”

Hop heeft het vermoeden dat frauderende importbedrijven hier een georganiseerde activiteit van maken: “Er komen nieuwe bedrijven op de markt die een absurd lage bpm berekenen. Zij nemen de verantwoording voor een naheffing of boete op zich, maar als dat bedrijf ineens verdwijnt of failliet gaat, moet je daar als klant toch zelf voor opdraaien.”

Bolsenbroek: ook fiscus treft blaam
Niet taxateurs, maar ambtenaren zijn frauduleus bezig op het gebied van importoccasions. Bovag zet door zijn stelling over bpm-fraude taxateurs in een kwaad daglicht, vindt Frank Bolsenbroek van taxateursbureau Bolsenbroek Van den Boogaard & Partners. “Traditioneel is de Bovag mordicus tegen parallel-import en waar het al gebeurt onder haar leden promoten ze bpm-afdracht bij voorkeur op de forfaitaire afschrijvingstabel omdat deze volgens de branchevereniging het minst fraudegevoelig is. Bizar.”

Volgens Bolsenbroek getuigt dit van weinig respect voor gevestigde partijen in parallelimport. “We worden totaal genegeerd. De Bovag lijkt een verlengstuk van de fiscus te zijn. Dat lijkt mij niet in het belang van haar leden.”

Volgens de taxateur zijn er zowel onder dealers als onafhankelijke autobedrijven net zoveel parallelimporteurs als niet-parallelimporteurs. “Het is een zwaar opgeklopt verhaal, niet gebaseerd op hoor- en wederhoor en deugdelijk onderzoek”, zegt Bolsenbroek. Hij erkent dat er bij import fraude wordt gepleegd, maar stelt dat ook de bonafide taxateurs daar last van hebben. “Er zijn misstanden gaande. Maar dat is aan de zijde van de Fiscus nog héél veel vaker gebleken. Zo bezorgden wij in 2012 onze klanten nog 6,5 miljoen aan, – in tien maanden tijd onterecht geïnde – bpm terug.”

Heeft u input over de mogelijke fraude met importoccasions, dan kunt u de redactie mailen via redactie@automotive-online.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.