Marktplaats begint auto-inruilservice

Redactie Redactie
• Laatste update:

Saillant is dat de ANWB op de site meldt het `gedoe van een auto zelf op Marktplaats zetten` wil wegnemen met de verkoopservice. Maar dat `gedoe` op Marktplaats is door diens samenwerking met de Buitenhuis groep nu dus voorbij. “We richten ons op de groep consumenten die zich niet comfortabel voelen in de onderhandelingen met het autobedrijf”, vertelt Remco Armee, directeur Automotive bij Marktplaats.

Wantrouwen
Marktplaats vroeg duizend consumenten naar hun inruilervaringen. Zestig procent gaf aan dat een maximale opbrengst niet het hoofddoel is; ze nemen genoegen met een mindere inruilprijs als de auto binnen drie tot vijf dagen wordt verkocht. “Daarnaast is er veel onzekerheid en wantrouwen bij consumenten, terwijl dealers niet vol willen bieden op inruilers die ze niet willen hebben. Wij lossen dit probleem op”, aldus Armee.

Prijsindicatie
Het principe werkt als volgt: een Marktplaats-bezoeker kan een gratis prijsindicatie opvragen. Deze wordt afgegeven door de Buitenhuis Groep. Daarna kan de consument er tegen een fee van €30 euro voor kiezen om de auto te laten veilen onder de 130 bij Buitenhuis aangesloten dealers. De consument ontvangt binnen drie dagen het hoogste bod.
Als het bod geaccepteerd wordt, levert de consument de auto in bij een van intakepunten. Hiervoor werkt Marktplaats samen met schadeketen Care en het Belgische VAB, dat de inspectie doet. “We richten ons op de consument die snel zijn auto wil verkopen en die denkt niet het maximale uit de onderhandeling met de dealer te kunnen halen”, legt Armee uit.

Marktplaats speelt in op de trend dat consumenten hun auto steeds vaker rechtstreeks aan autobedrijven verkopen (c2b), in plaats van hem als inruiler te gebruiken voor een aankoop. “Dit is ook voor dealers een ideale oplossing. Zij hoeven nu geen auto’s meer in te ruilen die ze toch meteen weer afstoten. In plaats daarvan kunnen ze via de veiling bieden op precies de auto’s die ze interessant vinden. Ze kunnen vooraf hun selectie doorgeven.”

Opschalen
Marktplaats brengt de service onder de aandacht bij zowel mensen die een auto te koop aanbieden als bij mensen van wie de auto al een tijdje te koop staat. Dat gebeurt in eerste instantie via banners. Afhankelijk van de animo worden de marketingactiviteiten verder opgeschaald.
Marktplaats breidt de service aan consumenten dit jaar nog verder uit. “Later dit jaar gaan we ons richten op het verder uitbreiden van de onderdelenrubriek op Marktplaats. Het doel is om consumenten op alle automotive-vlakken volledig te ontzorgen.”

ANWB werkt met Autorola
De Buitenhuis Groep heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met deze manier van werken omdat het bedrijf ook de ANWB verkoopservice faciliteerde. Deze samenwerking is nu ten einde. (de ANWB werkt nu samen met Autorola). Zowel de ANWB als de Buitenhuis Groep doen geen uitspraken over de reden van het stopzetten van hun samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Marktplaats begint auto-inruilservice | Automotive Online

Marktplaats begint auto-inruilservice

Redactie Redactie
• Laatste update:

Saillant is dat de ANWB op de site meldt het `gedoe van een auto zelf op Marktplaats zetten` wil wegnemen met de verkoopservice. Maar dat `gedoe` op Marktplaats is door diens samenwerking met de Buitenhuis groep nu dus voorbij. “We richten ons op de groep consumenten die zich niet comfortabel voelen in de onderhandelingen met het autobedrijf”, vertelt Remco Armee, directeur Automotive bij Marktplaats.

Wantrouwen
Marktplaats vroeg duizend consumenten naar hun inruilervaringen. Zestig procent gaf aan dat een maximale opbrengst niet het hoofddoel is; ze nemen genoegen met een mindere inruilprijs als de auto binnen drie tot vijf dagen wordt verkocht. “Daarnaast is er veel onzekerheid en wantrouwen bij consumenten, terwijl dealers niet vol willen bieden op inruilers die ze niet willen hebben. Wij lossen dit probleem op”, aldus Armee.

Prijsindicatie
Het principe werkt als volgt: een Marktplaats-bezoeker kan een gratis prijsindicatie opvragen. Deze wordt afgegeven door de Buitenhuis Groep. Daarna kan de consument er tegen een fee van €30 euro voor kiezen om de auto te laten veilen onder de 130 bij Buitenhuis aangesloten dealers. De consument ontvangt binnen drie dagen het hoogste bod.
Als het bod geaccepteerd wordt, levert de consument de auto in bij een van intakepunten. Hiervoor werkt Marktplaats samen met schadeketen Care en het Belgische VAB, dat de inspectie doet. “We richten ons op de consument die snel zijn auto wil verkopen en die denkt niet het maximale uit de onderhandeling met de dealer te kunnen halen”, legt Armee uit.

Marktplaats speelt in op de trend dat consumenten hun auto steeds vaker rechtstreeks aan autobedrijven verkopen (c2b), in plaats van hem als inruiler te gebruiken voor een aankoop. “Dit is ook voor dealers een ideale oplossing. Zij hoeven nu geen auto’s meer in te ruilen die ze toch meteen weer afstoten. In plaats daarvan kunnen ze via de veiling bieden op precies de auto’s die ze interessant vinden. Ze kunnen vooraf hun selectie doorgeven.”

Opschalen
Marktplaats brengt de service onder de aandacht bij zowel mensen die een auto te koop aanbieden als bij mensen van wie de auto al een tijdje te koop staat. Dat gebeurt in eerste instantie via banners. Afhankelijk van de animo worden de marketingactiviteiten verder opgeschaald.
Marktplaats breidt de service aan consumenten dit jaar nog verder uit. “Later dit jaar gaan we ons richten op het verder uitbreiden van de onderdelenrubriek op Marktplaats. Het doel is om consumenten op alle automotive-vlakken volledig te ontzorgen.”

ANWB werkt met Autorola
De Buitenhuis Groep heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met deze manier van werken omdat het bedrijf ook de ANWB verkoopservice faciliteerde. Deze samenwerking is nu ten einde. (de ANWB werkt nu samen met Autorola). Zowel de ANWB als de Buitenhuis Groep doen geen uitspraken over de reden van het stopzetten van hun samenwerking.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.