EV Centrum wil duizend ev’s op de weg zetten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het EVC is een centrum waar particulieren en bedrijven informatie kunnen inwinnen over elektrisch vervoer en proefritten kunnen maken. “In de achttien maanden dat we nu open zijn, hebben duizend bedrijven ons bezocht en zijn er 3.500 proefritten gemaakt”, zegt mede-oprichter van het EVC Alfred Möller. “Dat doel hebben we eerder gehaald dan de drie jaar die we ervoor hadden gekregen, maar de conversie naar daadwerkelijke aankoop ligt lager dan verwacht.” EVC doet geen uitspraken over de hoogte van de conversie.

Leads opvolgen
Om die conversie te vergroten, gaat het EVC actiever leads opvolgen. Daarvoor wordt Nikki Sie aangesteld als ev makelaar. Sie werkte hiervoor onder meer bij dealerholding VKV Groep als specialist e-mobiliteit. Hij zal leiding gaan geven aan twee personen.

Volgens Möller is het belangrijk dat het EVC actiever potentiële klanten informeert en adviseert omdat is gebleken dat bij dealers de expertise vaak ontoereikend is. “Een van onze IVA-stagiairs heeft onderzoek gedaan naar het kennisniveau onder dealers over elektrisch rijden. Daaruit bleek dat het merendeel van de bedrijven te weinig kennis heeft over bijvoorbeeld belastingregelingen en opladen. Een aantal adviseerde de mystery shopper, die geïnteresseerd was in een elektrische auto, zelfs om toch vooral voor conventionele aandrijving te kiezen. Dat is de doodsteek voor fabrikanten die miljoenen euro’s aan hun ev-gamma hebben uitgegeven.”

Geen concurrent
Dealers moeten EVC, dat zelf wordt gefinancierd door de deelnemende instituten en bedrijven, echter niet zien als een concurrent, zegt Möller. “Ik snap dat het moeilijk is voor dealers om tijd en mensen vrij te maken om alle kennis in huis te halen. Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, EVC schrijft geen orders, we willen juist dealers helpen.”

De ev makelaars inventariseren de mobiliteitsbehoefte van de klant en komen aan de hand daarvan met een advies voor een of meerdere modellen. Ze nemen eventuele weerstanden weg en voorzien klanten van de informatie die ze nodig hebben. “Vervolgens sturen we de lead door naar de importeur of een van de dealerholdings waar we mee samenwerken. Die hoeven dan alleen nog de order uit te schrijven.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

EV Centrum wil duizend ev’s op de weg zetten | Automotive Online

EV Centrum wil duizend ev’s op de weg zetten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het EVC is een centrum waar particulieren en bedrijven informatie kunnen inwinnen over elektrisch vervoer en proefritten kunnen maken. “In de achttien maanden dat we nu open zijn, hebben duizend bedrijven ons bezocht en zijn er 3.500 proefritten gemaakt”, zegt mede-oprichter van het EVC Alfred Möller. “Dat doel hebben we eerder gehaald dan de drie jaar die we ervoor hadden gekregen, maar de conversie naar daadwerkelijke aankoop ligt lager dan verwacht.” EVC doet geen uitspraken over de hoogte van de conversie.

Leads opvolgen
Om die conversie te vergroten, gaat het EVC actiever leads opvolgen. Daarvoor wordt Nikki Sie aangesteld als ev makelaar. Sie werkte hiervoor onder meer bij dealerholding VKV Groep als specialist e-mobiliteit. Hij zal leiding gaan geven aan twee personen.

Volgens Möller is het belangrijk dat het EVC actiever potentiële klanten informeert en adviseert omdat is gebleken dat bij dealers de expertise vaak ontoereikend is. “Een van onze IVA-stagiairs heeft onderzoek gedaan naar het kennisniveau onder dealers over elektrisch rijden. Daaruit bleek dat het merendeel van de bedrijven te weinig kennis heeft over bijvoorbeeld belastingregelingen en opladen. Een aantal adviseerde de mystery shopper, die geïnteresseerd was in een elektrische auto, zelfs om toch vooral voor conventionele aandrijving te kiezen. Dat is de doodsteek voor fabrikanten die miljoenen euro’s aan hun ev-gamma hebben uitgegeven.”

Geen concurrent
Dealers moeten EVC, dat zelf wordt gefinancierd door de deelnemende instituten en bedrijven, echter niet zien als een concurrent, zegt Möller. “Ik snap dat het moeilijk is voor dealers om tijd en mensen vrij te maken om alle kennis in huis te halen. Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, EVC schrijft geen orders, we willen juist dealers helpen.”

De ev makelaars inventariseren de mobiliteitsbehoefte van de klant en komen aan de hand daarvan met een advies voor een of meerdere modellen. Ze nemen eventuele weerstanden weg en voorzien klanten van de informatie die ze nodig hebben. “Vervolgens sturen we de lead door naar de importeur of een van de dealerholdings waar we mee samenwerken. Die hoeven dan alleen nog de order uit te schrijven.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.