Roggeveen: Welcome home, zei de LKQ-ceo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sator startte vorig jaar een inkoopcombinatie met het Engelse Unipart, AP United. Wat gaat hier nu mee gebeuren?
Roggeveen: We hadden beide een 50 procent belang in deze joint venture, waar verder overigens weinig assets in zaten. Wij hebben het aandeel van Unipart overgenomen. AP United zal ophouden te bestaan.

ECP, eveneens eigendom van LKQ, maakt deel uit van inkoopgroep ATR. Zal Sator daar ook aankloppen?
Roggeveen: Dat is vooralsnog niet de bedoeling. Onze concurrent Kühne is al lid van ATR, dus de vraag is of het wenselijk is dat wij dat ook worden. Maar het kan wel, dus mocht het op termijn toch voordelen blijken te hebben, dan beslissen we wellicht anders.

Nog een vergelijking: ECP is zowel importeur als grossier. Zal deze strategie door Sator worden overgenomen?
Roggeveen: Nee. Het zou heel onverstandig zijn onze eigen klanten op te kopen. Ons model is wezenlijk anders. In Engeland is ECP veruit de grootste, daarnaast heb je nog Unipart. Voor de rest is de markt volledig gefragmenteerd. ECP heeft in Engeland 4 miljoen euro omzet per vestiging. Een grossier met 1 miljoen euro omzet is in Engeland groot; in Nederland ben je met die omzet bijna ten dode opgeschreven. In Engeland aan grossiers leveren is dus geen optie. 

`Een automotive onderneming kijkt strategischer naar de markt dan een durfkapitalist.`

Wat is voor de organisatie zelf het verschil tussen deel uitmaken van LKQ of durfkapitalist H2?
Roggeveen: Vooropgesteld: H2 heeft ons altijd goed gesteund, bijvoorbeeld bij het doen van overnames. Maar nu zijn we onderdeel van een automotive-organisatie, en dat is toch wel iets anders. Zo`n organisatie kijkt ook strategisch naar de markt zelf. LKQ is een grote club, met een omzet van 4,1 miljard dollar wereldwijd. Met ons erbij wordt dat 4,5 miljard dollar.
Het bedrijf is eigenaar van Keystone, de grootste autosloper ter wereld, en heeft een grote revisiedivisie. De ceo, Rob Wagman, komt zelf ook uit de handel. You’re home again, zei hij tegen mij toen we de overname tekenden.

De curatoren zijn nog steeds bezig om het Kroymans-faillissement af te wikkelen. Ook Sator was hier, zij het indirect, bij betrokken. Heeft dit nog concequenties? Roggeveen: Nee, dat speelde nog wel tijdens de overname door H2. Toen zijn die problemen opgelost.

`LKQ is duidelijk op zoek naar expansie in Europa en daar kan ik een rol in vervullen.`

Wat merken jullie Nederlandse klanten en garagebedrijven van de overname?
Roggeveen: Niets, behalve dat we nu onderdeel zijn van een gezonde automotive-onderneming. Het krasje dat we hadden opgelopen is er weer uit, we groeien weer.

Voor iemand die gepensioneerd is, ben je nog behoorlijk actief.
Roggeveen: Haha, dat klopt. Maar ik doe wat ik leuk vind. Voorlopig blijf ik ook nog aan als ceo, tot 1 oktober 2014. Rob Wagman zei in een gesprek over mijn functie: change of ownership and change of management are the most critical decisions. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan, anders draai je het bedrijf de nek om. Daarom zal ik ook zelf naar een opvolger zoeken, in de loop van 2014. Dan zal ik nog wel betrokken blijven bij LKQ Europe. Want het bedrijf is duidelijk op zoek naar expansie in Europa, en daar zal ik dan actief een rol in blijven vervullen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Roggeveen: Welcome home, zei de LKQ-ceo | Automotive Online

Roggeveen: Welcome home, zei de LKQ-ceo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sator startte vorig jaar een inkoopcombinatie met het Engelse Unipart, AP United. Wat gaat hier nu mee gebeuren?
Roggeveen: We hadden beide een 50 procent belang in deze joint venture, waar verder overigens weinig assets in zaten. Wij hebben het aandeel van Unipart overgenomen. AP United zal ophouden te bestaan.

ECP, eveneens eigendom van LKQ, maakt deel uit van inkoopgroep ATR. Zal Sator daar ook aankloppen?
Roggeveen: Dat is vooralsnog niet de bedoeling. Onze concurrent Kühne is al lid van ATR, dus de vraag is of het wenselijk is dat wij dat ook worden. Maar het kan wel, dus mocht het op termijn toch voordelen blijken te hebben, dan beslissen we wellicht anders.

Nog een vergelijking: ECP is zowel importeur als grossier. Zal deze strategie door Sator worden overgenomen?
Roggeveen: Nee. Het zou heel onverstandig zijn onze eigen klanten op te kopen. Ons model is wezenlijk anders. In Engeland is ECP veruit de grootste, daarnaast heb je nog Unipart. Voor de rest is de markt volledig gefragmenteerd. ECP heeft in Engeland 4 miljoen euro omzet per vestiging. Een grossier met 1 miljoen euro omzet is in Engeland groot; in Nederland ben je met die omzet bijna ten dode opgeschreven. In Engeland aan grossiers leveren is dus geen optie. 

`Een automotive onderneming kijkt strategischer naar de markt dan een durfkapitalist.`

Wat is voor de organisatie zelf het verschil tussen deel uitmaken van LKQ of durfkapitalist H2?
Roggeveen: Vooropgesteld: H2 heeft ons altijd goed gesteund, bijvoorbeeld bij het doen van overnames. Maar nu zijn we onderdeel van een automotive-organisatie, en dat is toch wel iets anders. Zo`n organisatie kijkt ook strategisch naar de markt zelf. LKQ is een grote club, met een omzet van 4,1 miljard dollar wereldwijd. Met ons erbij wordt dat 4,5 miljard dollar.
Het bedrijf is eigenaar van Keystone, de grootste autosloper ter wereld, en heeft een grote revisiedivisie. De ceo, Rob Wagman, komt zelf ook uit de handel. You’re home again, zei hij tegen mij toen we de overname tekenden.

De curatoren zijn nog steeds bezig om het Kroymans-faillissement af te wikkelen. Ook Sator was hier, zij het indirect, bij betrokken. Heeft dit nog concequenties? Roggeveen: Nee, dat speelde nog wel tijdens de overname door H2. Toen zijn die problemen opgelost.

`LKQ is duidelijk op zoek naar expansie in Europa en daar kan ik een rol in vervullen.`

Wat merken jullie Nederlandse klanten en garagebedrijven van de overname?
Roggeveen: Niets, behalve dat we nu onderdeel zijn van een gezonde automotive-onderneming. Het krasje dat we hadden opgelopen is er weer uit, we groeien weer.

Voor iemand die gepensioneerd is, ben je nog behoorlijk actief.
Roggeveen: Haha, dat klopt. Maar ik doe wat ik leuk vind. Voorlopig blijf ik ook nog aan als ceo, tot 1 oktober 2014. Rob Wagman zei in een gesprek over mijn functie: change of ownership and change of management are the most critical decisions. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan, anders draai je het bedrijf de nek om. Daarom zal ik ook zelf naar een opvolger zoeken, in de loop van 2014. Dan zal ik nog wel betrokken blijven bij LKQ Europe. Want het bedrijf is duidelijk op zoek naar expansie in Europa, en daar zal ik dan actief een rol in blijven vervullen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.