De Boer (RAI Vereniging): denk na over effect van prijsstunten (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autoverkoop in 2012 kwam uit op een half miljoen, voor dit jaar is hij bijgesteld naar 480 duizend, maar De Boer ziet geen reden om pessimistisch te zijn. “Als het gaat om de keuze voor de eigen mobiliteit van de gemiddelde Nederlander staat de auto stevig op de eerste plaats, op afstand gevolgd door alle vormen van openbaar vervoer en de fiets”, zo zei De Boer.

Wel erkent de RAI Vereniging-voorzitter dat de marges onder druk staan en dat de markt grillig is. “De cijfers laten zien dat de consument duidelijke afwegingen maakt als het gaat om persoonlijk vervoer. De scooter is voor korte en middellange afstanden een serieus en volwassen alternatief geworden voor de auto. En het totale park van brom- en snorfietsen in Nederland is inmiddels gegroeid tot zo’n 1,1 miljoen stuks. Maar onderzoek laat zien dat ook in 2030 de auto het populairste vervoermiddel zal zijn.”

Visiedocument
De Boer doelde hiermee op het visiedocument dat RAI Vereniging samen met Royal Haskoning DHV heeft opgesteld: Visie op Mobiliteit in Nederland in 2030. Hij beloofde later dit jaar meer over het onderzoek te vertellen, maar deed vast één conclusie uit de doeken. “Uit de visie blijkt dat het de komende jaren steeds minder zal gaan over wel of niet met de auto, wel of niet op de fiets of gemotoriseerde tweewieler, maar veel meer over de vraag hoe je op de meest efficiënte en comfortabele wijze van A naar B komt.”

Mede in het verlengde hiervan gaan leasemaatschappijen en aanbieders van deelconcepten een groter rol spelen op de markt. “Dat komt vooral door de noodzaak om bredere mobiliteitsproducten te bieden: niet alleen de hardware – auto’s, busjes, scooters, fietsen – maar ook de software: ondersteunende technologieën en diensten, een bron voor potentiële leden voor bijvoorbeeld onze afdeling Autovak.”

Minder stunten
De Boer citeerde ook nog uit een boek van marketingjournalist Erwin Wijman. “Daarin gaat hij onder ander in op prijsstunts met auto’s: geen BPM, volle tank voor twintig euro,  voor minder dan achtduizend euro alle comfort, enzovoorts. Zijn aanbeveling is heel kort samengevat: niet doen. Autokopers willen niet de goedkoopste auto, maar de auto met het beste gevoel, het mooiste verhaal.”

Daarom, zo stelde De Boer, is het misschien helemaal niet zo erg dat de Reclame Code Commissie heeft bepaald dat importeurs binnenkort hun prijzen’ inclusief alles’ moeten vermelden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De Boer (RAI Vereniging): denk na over effect van prijsstunten (update) | Automotive Online

De Boer (RAI Vereniging): denk na over effect van prijsstunten (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autoverkoop in 2012 kwam uit op een half miljoen, voor dit jaar is hij bijgesteld naar 480 duizend, maar De Boer ziet geen reden om pessimistisch te zijn. “Als het gaat om de keuze voor de eigen mobiliteit van de gemiddelde Nederlander staat de auto stevig op de eerste plaats, op afstand gevolgd door alle vormen van openbaar vervoer en de fiets”, zo zei De Boer.

Wel erkent de RAI Vereniging-voorzitter dat de marges onder druk staan en dat de markt grillig is. “De cijfers laten zien dat de consument duidelijke afwegingen maakt als het gaat om persoonlijk vervoer. De scooter is voor korte en middellange afstanden een serieus en volwassen alternatief geworden voor de auto. En het totale park van brom- en snorfietsen in Nederland is inmiddels gegroeid tot zo’n 1,1 miljoen stuks. Maar onderzoek laat zien dat ook in 2030 de auto het populairste vervoermiddel zal zijn.”

Visiedocument
De Boer doelde hiermee op het visiedocument dat RAI Vereniging samen met Royal Haskoning DHV heeft opgesteld: Visie op Mobiliteit in Nederland in 2030. Hij beloofde later dit jaar meer over het onderzoek te vertellen, maar deed vast één conclusie uit de doeken. “Uit de visie blijkt dat het de komende jaren steeds minder zal gaan over wel of niet met de auto, wel of niet op de fiets of gemotoriseerde tweewieler, maar veel meer over de vraag hoe je op de meest efficiënte en comfortabele wijze van A naar B komt.”

Mede in het verlengde hiervan gaan leasemaatschappijen en aanbieders van deelconcepten een groter rol spelen op de markt. “Dat komt vooral door de noodzaak om bredere mobiliteitsproducten te bieden: niet alleen de hardware – auto’s, busjes, scooters, fietsen – maar ook de software: ondersteunende technologieën en diensten, een bron voor potentiële leden voor bijvoorbeeld onze afdeling Autovak.”

Minder stunten
De Boer citeerde ook nog uit een boek van marketingjournalist Erwin Wijman. “Daarin gaat hij onder ander in op prijsstunts met auto’s: geen BPM, volle tank voor twintig euro,  voor minder dan achtduizend euro alle comfort, enzovoorts. Zijn aanbeveling is heel kort samengevat: niet doen. Autokopers willen niet de goedkoopste auto, maar de auto met het beste gevoel, het mooiste verhaal.”

Daarom, zo stelde De Boer, is het misschien helemaal niet zo erg dat de Reclame Code Commissie heeft bepaald dat importeurs binnenkort hun prijzen’ inclusief alles’ moeten vermelden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.