Reclamebestedingen importeurs stijgen met 6,5%
De stijging komt voornamelijk op conto van Peugeot, Hyundai, Kia, Opel en Citroën. Op modelniveau is in 2012 de meeste mediawaarde geregistreerd voor de Peugeot 107 (10,9 miljoen euro) op de voet gevolgd door zijn grotere broer, de nieuw geïntroduceerde Peugeot 208. Op plek drie staat Kia met de C’eed.
Radio populair
Radio heeft aan populariteit gewonnen. Met een totaal van 100 miljoen euro is er 28,8% meer aan radio-reclame uitgegeven. Hiermee heeft dit medium een totaal aandeel van 28% van de totale mediabestedingen. De tv is goed voor ruim de helft (55%). Van online adverteren kan de mediawaarde nog niet goed genoeg bepaald worden, Adfact heeft deze cijfers daarom buiten beschouwing gelaten.
Actiecampagnes zijn met 30 miljoen toegenomen tot een totaal van 217,9 miljoen euro. Dit betekent een toename van 16%. Het aandeel binnen de totale bestedingen is hiermee bijna 60%.
De topvijf van merken is als volgt.
Merk | Mediawaarde in euro`s |
Peugeot | 37,5 miljoen |
Renault | 31,8 miljoen |
Opel | 30,8 miljoen |
Hyundai | 30,0 miljoen |
Citroën | 26,0 miljoen |
Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen die de importeurs krijgen zijn hierin niet verrekend.