‘Importeurs steken bpm-afbouw accessoires in eigen zak’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 2010 daalde de bpm, die per 1 januari volledig vervangen is door een CO2-heffing, met 16,3 procentpunt (van 27,4% naar 11,1%). Autoblog keek bij een aantal merken of de bpm-verlaging (van in totaal 59%) doorberekend is in de af-fabriek accessoireprijzen en concludeeert: “Helaas blijkt dat zelden het geval. De bpm-korting verdwijnt namelijk vooralsnog in verreweg de meeste gevallen in de zak van de importeurs. De accessoireprijzen blijken voornamelijk gelijk te zijn gebleven, of zelfs te zijn gestegen.” Alleen Audi en BMW berekenden de korting wel door.

Hogere marges 
De conclusie van Autoblog sluit aan bij eerdere bpm-onderzoeken die Automotive liet uitvoeren. Zowel in 2010 als 2012 werd de bpm-afbouw door importeurs benut om hun marge te vergroten door een hogere netto catalogusprijs te rekenen bij de verkoop van nieuwe auto`s. In 2010 werd de bpm-afbouw bij 100 duizend van de 150 duizend onderzochte modellen niet doorberekend. Vooral importeurs met modellen die gunstig scoren op CO2-waardes, en waarvan de bpm-prijsverlaging dus groter was dan de CO2-heffing die er voor in de plaats kwam, profiteerden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Importeurs steken bpm-afbouw accessoires in eigen zak’ | Automotive Online

‘Importeurs steken bpm-afbouw accessoires in eigen zak’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 2010 daalde de bpm, die per 1 januari volledig vervangen is door een CO2-heffing, met 16,3 procentpunt (van 27,4% naar 11,1%). Autoblog keek bij een aantal merken of de bpm-verlaging (van in totaal 59%) doorberekend is in de af-fabriek accessoireprijzen en concludeeert: “Helaas blijkt dat zelden het geval. De bpm-korting verdwijnt namelijk vooralsnog in verreweg de meeste gevallen in de zak van de importeurs. De accessoireprijzen blijken voornamelijk gelijk te zijn gebleven, of zelfs te zijn gestegen.” Alleen Audi en BMW berekenden de korting wel door.

Hogere marges 
De conclusie van Autoblog sluit aan bij eerdere bpm-onderzoeken die Automotive liet uitvoeren. Zowel in 2010 als 2012 werd de bpm-afbouw door importeurs benut om hun marge te vergroten door een hogere netto catalogusprijs te rekenen bij de verkoop van nieuwe auto`s. In 2010 werd de bpm-afbouw bij 100 duizend van de 150 duizend onderzochte modellen niet doorberekend. Vooral importeurs met modellen die gunstig scoren op CO2-waardes, en waarvan de bpm-prijsverlaging dus groter was dan de CO2-heffing die er voor in de plaats kwam, profiteerden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.