Winparts start eigen budgetlijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

“We willen inspelen op de stijgende vraag naar beter betaalbare onderdelen”, zegt mede-eigenaar Ari van Essen van Winparts. “De toename van het aantal online aanbieders dwingt bestaande internetwebsites zoals wij om te zoeken naar nog gunstiger alternatieven. Daar is vraag naar, zowel van consumenten zelf als van garages in opdracht van consumenten.”

Consumenten
Volgens Van Essen zoeken steeds meer automobilisten online naar een manier om zo goedkoop mogelijk hun, meestal oudere, auto gaande te houden. “Op die groep willen we inspelen. Goedkoper dan dit kan niet. Maar wel met een kwaliteit waar we achter kunnen staan. Dus met E-keur en een gedegen garantie. Winparts is aangesloten bij de Thuiswinkel organisatie, we willen en kunnen dus geen rommel verkopen.”

Winparts verkoopt sinds 2006 online onderdelen. Het merendeel daarvan is van OE-fabrikanten, aangevuld met lijnen van andere leveranciers. Het bedrijf koopt zowel rechtstreek in, als via de grotere importeurs. Gemiddeld liggen de prijzen van de onderdelen uit de Winprice-lijn twintig procent onder die van de overige merken bij Winparts.

Voor de uitlaten die onder het eigen label verkocht worden doet het bedrijf zaken met diverse producenten in Polen, Duitsland en Italië. Van Essen: “We hebben zo’n 3.500 verschillende uitlaten, waarmee we bij het wagenpark van 10 jaar jaar en ouder zo’n 98% dekking hebben.” Voor de Winprice-lijn geldt een garantieperiode van drie jaar. Ook voor de nog komende lijnen van Winprice wil Van Essen uitsluitend met hoogwaardige leveranciers in zee gaan. 

Groei van 50%
Van Essen heeft nog geen duidelijk verkoopdoel gesteld voor de nieuwe lijn. “We weten dat de vraag er is, nu is het afwachten in hoeverre we er in slagen om die naar ons toe te trekken.” Voor komend jaar rekent hij op een totale groei van vijftig procent. “Sinds 2006 groeien we elk jaar met vijftig procent, dus komend jaar moet dat ook zo zijn.”

De Winparts-directeur is niet bang dat de budgetlijn zal kannibaliseren op de OE-lijn. “Natuurlijk gebeurt dat, maar online gaat het er de komende tijd om volume te maken. Dat is nu voor ons het belangrijkst: massa maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.