‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor het onderzoek werd het verbruik van ruim zestig Opels Ampera, Chevrolets Volt en Toyota’s Prius. Volgens fabrieksopgave zouden ze een gemiddeld verbruik tussen de 1,6 en 2,2 liter per 100 kilometer hebben. In de praktijk verbruiken de auto’s echter gemiddeld 80 procent meer en haalt slechts een derde van de berijders de norm, aldus de NOS.

Het onderzoek van de NOS sluit aan op het onderzoek dat Travelcard in 2009 voor Automotive verrichtte. Toen al bleek dat zuinige auto`s veel meer verbruiken dan het normverbruik. 

1 op 13
Vooral het verbruik van de Prius ligt fors hoger. “Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij Ampera en de Volt ongeveer drie keer zo groot als de Prius”, aldus commercieel directeur Dick Bakker van Arval.
Een van de Ampera-berijders in het onderzoek presteerde het om gemiddeld nog geen een 1 op 13 te rijden. De best presterend verbruikte in dezelfde auto 0,4 liter op 100 kilometer (1 op 250). Deze beschikt kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal.

Werkgevers betalen
Volgens Dick Bakker van Arval betalen werkgevers nu vaak de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit. De auto`s in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. “Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten”, aldus Bakker.

‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’ | Automotive Online

‘Plugin-hybrides in de praktijk minder zuinig’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor het onderzoek werd het verbruik van ruim zestig Opels Ampera, Chevrolets Volt en Toyota’s Prius. Volgens fabrieksopgave zouden ze een gemiddeld verbruik tussen de 1,6 en 2,2 liter per 100 kilometer hebben. In de praktijk verbruiken de auto’s echter gemiddeld 80 procent meer en haalt slechts een derde van de berijders de norm, aldus de NOS.

Het onderzoek van de NOS sluit aan op het onderzoek dat Travelcard in 2009 voor Automotive verrichtte. Toen al bleek dat zuinige auto`s veel meer verbruiken dan het normverbruik. 

1 op 13
Vooral het verbruik van de Prius ligt fors hoger. “Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij Ampera en de Volt ongeveer drie keer zo groot als de Prius”, aldus commercieel directeur Dick Bakker van Arval.
Een van de Ampera-berijders in het onderzoek presteerde het om gemiddeld nog geen een 1 op 13 te rijden. De best presterend verbruikte in dezelfde auto 0,4 liter op 100 kilometer (1 op 250). Deze beschikt kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal.

Werkgevers betalen
Volgens Dick Bakker van Arval betalen werkgevers nu vaak de rekening als een werknemer er met de pet naar gooit. De auto`s in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. “Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten”, aldus Bakker.