Aftersales leadgenerator Wegener: Carsom.nl

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe portal Carsom.nl is volgens Wegener een aftersales intermediair die als doel heeft om autobezitters en autobedrijven bij elkaar te brengen. “Vooral bezitters van auto’s ouder dan vier jaar schrikken nu vaak van de onderhoudskosten die onverwachts op hen afkomen”, zegt Raffi Aykaz, business unit manager Carsom. “Door databronnen te combineren kunnen we het onderhoud en reparatiekosten voor autobezitters voorspelbaarder maken. Aan de andere kant helpen we autobedrijven om aftersalesklanten aan te trekken.”

Onafhankelijk
Door hun kenteken, kilometerstand en kilometrage in te geven kunnen sitebezoekers opvragen welke onderhoudsbeurten en slijtagereparaties er voor hun auto in de komende jaren te verwachten zijn. Daarbij wordt ook een prijsrange voor de reparatie aangegeven, afhankelijk van de regio.

Aykaz: “We werken niet met vaste prijzen, omdat we een onafhankelijke intermediair zijn, niet gebonden aan een onderdelen- of autoimporteur, willen we voor alle autobedrijven toegankelijk zijn. Ook kiezen we bewust niet voor een biedingensysteem, omdat dat leidt tot een focus op de prijs en dus tot marge-erosie.”

Audacon
Carsom.nl maakt behalve van de RDW-data (via VWE) ook gebruik van de technische voertuiginformatie van Audacon en aftermarketinformatie van Aldoc. Voor het vaststellen van de uurtarieven zijn per regio de merkdealers en 20 universele bedrijven in steden en buitengebied geraadpleegd. Ook wordt de klanttevredenheid van de autobedrijven in de regio vermeld. Hiervoor is wordt samengewerkt met Tevreden.nl.

De autobezitter kan vervolgens bij maximaal drie autobedrijven in zijn omgeving direct een offerte aanvragen voor de reparatie of het onderhoud. De garagisten kunnen direct op de aanvraag reageren via telefoon of e-mail om de lead te verzilveren. Het autobedrijf betaalt een fee aan Carsom voor het ontvangen van de leads. Daarnaast betalen ze aansluitkosten. Hoe hoog die zijn is niet bekend. “We zijn nu nog in een pilotfase”, zegt Aykaz. “Daarin kijken we ook wat het beste betaalmodel is. De consument betaalt in elk geval niks extra.”

AD en BCS
Vanaf de start van Carsom.nl zijn alle Bosch Car Service autobedrijven en AD Autobedrijven aangesloten, in totaal zo’n 500. Het doel is om eind volgend jaar 1.500 Bovagbedrijven te hebben aangesloten. Aykaz: “Om bij de start al kritische massa te hebben werken we samen met deze twee ketens. Maar we zijn een onafhankelijke intermediair en voor de onderdelen bijvoorbeeld niet gebonden aan AD Benelux. We willen bijvoorbeeld ook toegankelijk zijn voor dealers en zijn op dit moment ook al in gesprek met een aantal auto-importeurs.” Welke importeurs dat zijn wil hij niet kwijt.

Wegener gaat het nieuwe initiatief de komende tijd bij consumenten onder de aandacht brengen via de huis-aan-huis bladen, regionale kranten, websites en occasionportal Autotrack.nl.

Aftersales leadgenerator Wegener: Carsom.nl | Automotive Online

Aftersales leadgenerator Wegener: Carsom.nl

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe portal Carsom.nl is volgens Wegener een aftersales intermediair die als doel heeft om autobezitters en autobedrijven bij elkaar te brengen. “Vooral bezitters van auto’s ouder dan vier jaar schrikken nu vaak van de onderhoudskosten die onverwachts op hen afkomen”, zegt Raffi Aykaz, business unit manager Carsom. “Door databronnen te combineren kunnen we het onderhoud en reparatiekosten voor autobezitters voorspelbaarder maken. Aan de andere kant helpen we autobedrijven om aftersalesklanten aan te trekken.”

Onafhankelijk
Door hun kenteken, kilometerstand en kilometrage in te geven kunnen sitebezoekers opvragen welke onderhoudsbeurten en slijtagereparaties er voor hun auto in de komende jaren te verwachten zijn. Daarbij wordt ook een prijsrange voor de reparatie aangegeven, afhankelijk van de regio.

Aykaz: “We werken niet met vaste prijzen, omdat we een onafhankelijke intermediair zijn, niet gebonden aan een onderdelen- of autoimporteur, willen we voor alle autobedrijven toegankelijk zijn. Ook kiezen we bewust niet voor een biedingensysteem, omdat dat leidt tot een focus op de prijs en dus tot marge-erosie.”

Audacon
Carsom.nl maakt behalve van de RDW-data (via VWE) ook gebruik van de technische voertuiginformatie van Audacon en aftermarketinformatie van Aldoc. Voor het vaststellen van de uurtarieven zijn per regio de merkdealers en 20 universele bedrijven in steden en buitengebied geraadpleegd. Ook wordt de klanttevredenheid van de autobedrijven in de regio vermeld. Hiervoor is wordt samengewerkt met Tevreden.nl.

De autobezitter kan vervolgens bij maximaal drie autobedrijven in zijn omgeving direct een offerte aanvragen voor de reparatie of het onderhoud. De garagisten kunnen direct op de aanvraag reageren via telefoon of e-mail om de lead te verzilveren. Het autobedrijf betaalt een fee aan Carsom voor het ontvangen van de leads. Daarnaast betalen ze aansluitkosten. Hoe hoog die zijn is niet bekend. “We zijn nu nog in een pilotfase”, zegt Aykaz. “Daarin kijken we ook wat het beste betaalmodel is. De consument betaalt in elk geval niks extra.”

AD en BCS
Vanaf de start van Carsom.nl zijn alle Bosch Car Service autobedrijven en AD Autobedrijven aangesloten, in totaal zo’n 500. Het doel is om eind volgend jaar 1.500 Bovagbedrijven te hebben aangesloten. Aykaz: “Om bij de start al kritische massa te hebben werken we samen met deze twee ketens. Maar we zijn een onafhankelijke intermediair en voor de onderdelen bijvoorbeeld niet gebonden aan AD Benelux. We willen bijvoorbeeld ook toegankelijk zijn voor dealers en zijn op dit moment ook al in gesprek met een aantal auto-importeurs.” Welke importeurs dat zijn wil hij niet kwijt.

Wegener gaat het nieuwe initiatief de komende tijd bij consumenten onder de aandacht brengen via de huis-aan-huis bladen, regionale kranten, websites en occasionportal Autotrack.nl.