Oud AD-directeur wil met IZI Motive supply chain verkorten

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De traditionele supply chain in de autobranche van onderdelenfabrikant, importeur, grossier en autobedrijf is te lang en te duur”, aldus Spijkers. “Door de enige twee onmisbare schakels, de werkplaats en de onderdelenfabrikant, rechtstreeks aan elkaar te knopen is dus een enorme margewinst te boeken.” Spijker vervult daarin met zijn nieuwe platform zelf de rol van ketenregisseur.

Leren plannen
Autobedrijven die zich aansluiten bij IZI Motive kunnen onderdelen bestellen via Tecdoc of Aldoc. De fabrikanten leveren de onderdelen vervolgens één keer per dag af bij een van de drie logistieke centra van IZI Motive in Nederland. Van daaruit worden de pakketten verder gedistribueerd naar de autobedrijven. Spijkers: “De werkelijk toegevoegde waarde van de schakels tussen fabrikant en gebruiker is het faciliteren van het logistieke proces. Daarvoor zou dus ook geen commerciële, maar een logistieke marge gerekend moeten worden. Daardoor kan de inkoopprijs met twintig procent omlaag, wat garagebedrijven direct margeverbetering en dus concurrentievoordeel oplevert.”

De basis van het binnen het modulaire IZI Motive concept is een digitaal planningsysteem dat gekoppeld is aan het bestelproces. “Een goede planning is noodzakelijk voor maximaal resultaat. Daarom gaan we bedrijven die zich aansluiten ook trainen.”

Cherry picking
Spijkers denkt niet dat grossiers autobedrijven die onderdelen via IZI Motive gaan bestellen niet meer willen helpen bij spoedleveringen. “Er is veel concurrentie, dus er is altijd wel een grossier die wil leveren”, aldus Spijkers. Het platform biedt volgens de logistiek geschoolde ondernemer ook voordeel voor de fabrikanten, die nu nog te maken hebben met verschillende inkoopniveaus, die allemaal bonussen en dus marge opsouperen. “Wij doen niet aan cherry picking, maar zetten alle lijnen open voor de garagebedrijven. Voor fabrikanten is dat ideaal.”

Dealers
Spijkers richt zich met zijn concept in eerste instantie op universele bedrijven die niet gebonden zijn aan de grotere inkoopclubs. “De markt is sterk in beweging, waarbij er nieuwe partijen ontstaan, zoals samenwerkingsverbanden van merkspecialisten en erkend reparateurs die uit het netwerk vallen.” Maar ook de dealerholdings die zich massaal beginnen te oriënteren op de universele markt, vormen voor Spijkers een interessante partij. “Zij zijn al gewend om goed te plannen en te werken met één nachtlevering.”Lees meer over het IZI Motive concept in Automotive 10, die vrijdag verschijnt. Abonnees kunnen het artikel nu al lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Oud AD-directeur wil met IZI Motive supply chain verkorten | Automotive Online

Oud AD-directeur wil met IZI Motive supply chain verkorten

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De traditionele supply chain in de autobranche van onderdelenfabrikant, importeur, grossier en autobedrijf is te lang en te duur”, aldus Spijkers. “Door de enige twee onmisbare schakels, de werkplaats en de onderdelenfabrikant, rechtstreeks aan elkaar te knopen is dus een enorme margewinst te boeken.” Spijker vervult daarin met zijn nieuwe platform zelf de rol van ketenregisseur.

Leren plannen
Autobedrijven die zich aansluiten bij IZI Motive kunnen onderdelen bestellen via Tecdoc of Aldoc. De fabrikanten leveren de onderdelen vervolgens één keer per dag af bij een van de drie logistieke centra van IZI Motive in Nederland. Van daaruit worden de pakketten verder gedistribueerd naar de autobedrijven. Spijkers: “De werkelijk toegevoegde waarde van de schakels tussen fabrikant en gebruiker is het faciliteren van het logistieke proces. Daarvoor zou dus ook geen commerciële, maar een logistieke marge gerekend moeten worden. Daardoor kan de inkoopprijs met twintig procent omlaag, wat garagebedrijven direct margeverbetering en dus concurrentievoordeel oplevert.”

De basis van het binnen het modulaire IZI Motive concept is een digitaal planningsysteem dat gekoppeld is aan het bestelproces. “Een goede planning is noodzakelijk voor maximaal resultaat. Daarom gaan we bedrijven die zich aansluiten ook trainen.”

Cherry picking
Spijkers denkt niet dat grossiers autobedrijven die onderdelen via IZI Motive gaan bestellen niet meer willen helpen bij spoedleveringen. “Er is veel concurrentie, dus er is altijd wel een grossier die wil leveren”, aldus Spijkers. Het platform biedt volgens de logistiek geschoolde ondernemer ook voordeel voor de fabrikanten, die nu nog te maken hebben met verschillende inkoopniveaus, die allemaal bonussen en dus marge opsouperen. “Wij doen niet aan cherry picking, maar zetten alle lijnen open voor de garagebedrijven. Voor fabrikanten is dat ideaal.”

Dealers
Spijkers richt zich met zijn concept in eerste instantie op universele bedrijven die niet gebonden zijn aan de grotere inkoopclubs. “De markt is sterk in beweging, waarbij er nieuwe partijen ontstaan, zoals samenwerkingsverbanden van merkspecialisten en erkend reparateurs die uit het netwerk vallen.” Maar ook de dealerholdings die zich massaal beginnen te oriënteren op de universele markt, vormen voor Spijkers een interessante partij. “Zij zijn al gewend om goed te plannen en te werken met één nachtlevering.”Lees meer over het IZI Motive concept in Automotive 10, die vrijdag verschijnt. Abonnees kunnen het artikel nu al lezen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.