Autobranche: ev-beleid overheid schiet tekort

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De afgelopen jaren is er in ons land veel gerealiseerd op het gebied van elektrisch en hybride vervoer. Wij dragen ons steentje bij door bij de kopers van een van onze plug-in hybrides thuis een oplaadpunt te plaatsen. Er is nu echter een kink in de kabel gekomen bij Stichting E-laad”, aldus Van der Velden. 

“We hopen op meer regie vanuit de nationale overheid. Lokale overheden hebben vaak geen beleid, enkele steden waaronder Rotterdam uitgezonderd. De beperkte actieradius, lange oplaadduur en beperkte infrastructuur zijn de bottle neck voor electrisch vervoer. Plug-in hybrides zorgen er op dit moment voor dat de automobilist niet afhaakt.” 

Stichting E-laad
Stichting E-laad plaatst en onderhoud openbare oplaadpunten maar de netwerkbeheerders hebben aangekondigd de financiering hiervoor niet meer alleen te willen dragen. De target van tienduizend oplaadpalen is niet gerealiseerd. “We hebben de afgelopen drie jaar zo’n tweeduizend laadpalen geplaatst. Die blijven we onderhouden en de 600 aanvragen die we nog in de portefeuille hebben, zullen we ook nog plaatsen. Maar voorlopig worden er geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen tot we nieuwe investeerders hebben”, aldus Eric van Kaathoven, senior communicatieadviseur bij Stichting E-laad. 

Dat moeten er waarschijnlijk meerdere worden zegt Van Kaathoven. “Bij voorkeur zijn dat autobedrijven, overheden en de gebruikers zelf. Nu vragen we hooguit de stroomkosten, daar moet wellicht een heffing voor de paal bovenop komen.”

The New Motion
Het niet halen van de target baart Van der Velden grote zorgen. Hij vreest een tekort aan laadpalen.

De importeur krijgt bijval van het bedrijf The Newmotion dat, samen met enkele andere importeurs, de overheid oproept om de uitrol van laadpalen door E-laad weer mogelijk te maken. “Nu er onduidelijkheid is over de uitrol, zal de verkoop van ev`s niet stijgen”, aldus woordvoerder Ritsaart van Montfrans.

Volgens The Newmotion moet  er een overgangsfase komen tot eind 2013. Dan kunnen de netbeerders, die achter E-laad zitten, de uitrol van de tienduizend oplaadpunten hebben voltooid. “In de tussentijd kunnen de marktpartijen werken aan commerciële modellen. Gebeurt dat niet, dan blijven er grote kansen voor de BV Nederland liggen.” 

Procedures
Volgens Van der Velden moeten er ook structurele oplossingen komen. Zowel landelijke als regionale overheden moeten snel aan de slag. “De Rijksoverheid moet een heldere vergunningenprocedure voor gemeenten formuleren. Gemeenten moeten inventariseren waar ze snel een laadpaal kunnen plaatsen en er moet een loket komen waar burgers een laadpaal kunnen aanvragen.”

Nu is het volgens Van der Velden zo dat sommige lokale overheden actief meewerken bij een vergunningaanvraag. “Maar andere gemeenten voeren een op het oog restrictief beleid, dat is fnuikend voor de nu snel toenemende vraag naar schoon en elektrisch vervoer.” 

Autobranche: ev-beleid overheid schiet tekort | Automotive Online

Autobranche: ev-beleid overheid schiet tekort

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De afgelopen jaren is er in ons land veel gerealiseerd op het gebied van elektrisch en hybride vervoer. Wij dragen ons steentje bij door bij de kopers van een van onze plug-in hybrides thuis een oplaadpunt te plaatsen. Er is nu echter een kink in de kabel gekomen bij Stichting E-laad”, aldus Van der Velden. 

“We hopen op meer regie vanuit de nationale overheid. Lokale overheden hebben vaak geen beleid, enkele steden waaronder Rotterdam uitgezonderd. De beperkte actieradius, lange oplaadduur en beperkte infrastructuur zijn de bottle neck voor electrisch vervoer. Plug-in hybrides zorgen er op dit moment voor dat de automobilist niet afhaakt.” 

Stichting E-laad
Stichting E-laad plaatst en onderhoud openbare oplaadpunten maar de netwerkbeheerders hebben aangekondigd de financiering hiervoor niet meer alleen te willen dragen. De target van tienduizend oplaadpalen is niet gerealiseerd. “We hebben de afgelopen drie jaar zo’n tweeduizend laadpalen geplaatst. Die blijven we onderhouden en de 600 aanvragen die we nog in de portefeuille hebben, zullen we ook nog plaatsen. Maar voorlopig worden er geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen tot we nieuwe investeerders hebben”, aldus Eric van Kaathoven, senior communicatieadviseur bij Stichting E-laad. 

Dat moeten er waarschijnlijk meerdere worden zegt Van Kaathoven. “Bij voorkeur zijn dat autobedrijven, overheden en de gebruikers zelf. Nu vragen we hooguit de stroomkosten, daar moet wellicht een heffing voor de paal bovenop komen.”

The New Motion
Het niet halen van de target baart Van der Velden grote zorgen. Hij vreest een tekort aan laadpalen.

De importeur krijgt bijval van het bedrijf The Newmotion dat, samen met enkele andere importeurs, de overheid oproept om de uitrol van laadpalen door E-laad weer mogelijk te maken. “Nu er onduidelijkheid is over de uitrol, zal de verkoop van ev`s niet stijgen”, aldus woordvoerder Ritsaart van Montfrans.

Volgens The Newmotion moet  er een overgangsfase komen tot eind 2013. Dan kunnen de netbeerders, die achter E-laad zitten, de uitrol van de tienduizend oplaadpunten hebben voltooid. “In de tussentijd kunnen de marktpartijen werken aan commerciële modellen. Gebeurt dat niet, dan blijven er grote kansen voor de BV Nederland liggen.” 

Procedures
Volgens Van der Velden moeten er ook structurele oplossingen komen. Zowel landelijke als regionale overheden moeten snel aan de slag. “De Rijksoverheid moet een heldere vergunningenprocedure voor gemeenten formuleren. Gemeenten moeten inventariseren waar ze snel een laadpaal kunnen plaatsen en er moet een loket komen waar burgers een laadpaal kunnen aanvragen.”

Nu is het volgens Van der Velden zo dat sommige lokale overheden actief meewerken bij een vergunningaanvraag. “Maar andere gemeenten voeren een op het oog restrictief beleid, dat is fnuikend voor de nu snel toenemende vraag naar schoon en elektrisch vervoer.”