Nederlands consortium voor kunststofonderdelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Luchtvaart
De onderdelen moeten worden gemaakt uit vezelversterkt (voornamelijk glasvezel of carbon) kunststof. Het zal in eerste instantie vooral gaan om chassisdelen. De vijf bedrijven gebruiken hiervoor de ervaring die ze hebben opgedaan in de luchtvaartindustrie waar het gebruik van kunststof al langer gemeengoed is. Het voordeel van composiet materiaal ten opzichte van staal en aluminium is dat het lichter en stijver is. 

Duurder
“De autoindustrie wil graag lichte materialen gebruiken. Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van composietmateriaal waardoor dit grootschalig kan worden toegepast”, vertelt Frank Spaan, corporate director business development bij Ten Cate. Deze ontwikkelingen hebben te maken met de mogelijkheid thermoplasten in plaats van thermoharders te gebruiken als hars. “Deze eerste groep is gemakkelijker vormbaar waardoor de productiecapaciteit groter wordt. Bovendien laat het materiaal zich lassen waardoor het eenvoudiger te verwerken is. Dit moet het feit dat composietmateriaal duurder is dan aluminium in de praktijk compenseren.”

Etac staat open voor structurele of projectmatige samenwerking met andere bedrijven en wil naast Nederland ook kantoren in het VK en Duitsland openen.

Nederlands consortium voor kunststofonderdelen | Automotive Online

Nederlands consortium voor kunststofonderdelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Luchtvaart
De onderdelen moeten worden gemaakt uit vezelversterkt (voornamelijk glasvezel of carbon) kunststof. Het zal in eerste instantie vooral gaan om chassisdelen. De vijf bedrijven gebruiken hiervoor de ervaring die ze hebben opgedaan in de luchtvaartindustrie waar het gebruik van kunststof al langer gemeengoed is. Het voordeel van composiet materiaal ten opzichte van staal en aluminium is dat het lichter en stijver is. 

Duurder
“De autoindustrie wil graag lichte materialen gebruiken. Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van composietmateriaal waardoor dit grootschalig kan worden toegepast”, vertelt Frank Spaan, corporate director business development bij Ten Cate. Deze ontwikkelingen hebben te maken met de mogelijkheid thermoplasten in plaats van thermoharders te gebruiken als hars. “Deze eerste groep is gemakkelijker vormbaar waardoor de productiecapaciteit groter wordt. Bovendien laat het materiaal zich lassen waardoor het eenvoudiger te verwerken is. Dit moet het feit dat composietmateriaal duurder is dan aluminium in de praktijk compenseren.”

Etac staat open voor structurele of projectmatige samenwerking met andere bedrijven en wil naast Nederland ook kantoren in het VK en Duitsland openen.