Gerechtshof wil Europese toetsing CO2-deel bpm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit gedeelte van de bpm wordt, in tegenstelling tot de in 2008 en 2009 geldende `slurptaks`, ook geheven op auto’s uit eerdere bouwjaren. Dat betreft dus auto’s die vanaf 2010 in Nederland zijn ingevoerd, maar een bouwjaar van vóór 2010 hebben.  

Het Hof deed een tussenuitspraak in een zaak aangespannen door Netcar. Netcar importeerde een auto uit 2006. De bpm die het moest betalen bestond uit twee componenten: prijs en CO2-uitstoot. Op vergelijkbare auto’s uit 2006 die in 2008 of 2009 zijn ingevoerd, was geen heffing op basis van de CO2 verschuldigd.

AMD Fiscalisten stelt dat Nederland als lidstaat van de EU weliswaar zelfstandig bevoegd is een belasting zoals de bpm te heffen, maar dat het daarbij wel de grenzen van de Europeesrechtelijke verdragsvrijheden in acht moet nemen. De vraag is nu of die grenzen niet zijn overschreden door invoering van deze CO2-component van de bpm. Die vraag moet het Europese Hof nu beantwoorden.
 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.