RDW stelt voertuigdata beschikbaar, providers ontevreden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bron van de voertuiggegevens is het kentekenregister, ofwel de Basisregistratie Voertuigen. 

Het initiatief sluit aan op Nederlands en Europees beleid om overheidsgegevens als open data beschikbaar te stellen. “Hiermee wil de RDW de ontwikkeling van innoverende diensten stimuleren”, verklaart Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. 

Branche teleurgesteld
RDW-provider A2SP heeft gemengde gevoelens bij het initiatief. “Wij verwachten geen concurrentie van de open data omdat het vooralsnog een proef betreft, wij de data van het basisregister koppelen aan andere databestanden en omdat het maar tot 50 duizend raadplegingen gratis is”, stelt A2SP-directeur Jasper Steffens. “Daarnaast geeft de RDW geen Service Level Agreement op open data in tegenstelling tot de betaalde variant OVI-Zakelijk. Dus bij een zakelijke toepassing kun je geen uptime garanties geven. Daar kun je geen business op bouwen. Dat is bij ons als erkende provider wel het geval.” 

Toch is hij niet gelukkig met het initiatief. “De RDW gaat volledig voorbij aan haar bestaande distributienetwerk dat in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd heeft in RDW-producten. Deze marktpartijen worden nu commercieel zwaar benadeeld ten faveure van de nieuwkomers.”

Steffens wil graag een grotere rol spelen. “Wij zeggen: betrek ons erbij. Wij hebben de kennis en mogelijkheden om de data te ontsluiten. De stimulering van de publieke en private samenwerking, daar gaat het om. Dat is ook hetgeen men vanuit Europa (de Digitale agenda van Eurocommissaris Kroes, red) wenst te stimuleren.” Steffens verwacht dat vooral ‘fun-aanbieders’ en startups zich zullen richten op de data.  

Gemiste kans
Gerrit Schipper, voorzitter van de Vereniging Belangenbehartiging Branche Providers (VBBP), spreekt van een gemiste kans. “We staan positief tegenover open data. Hoe meer data als `open data` te beschikking komt des te meer diensten er komen en die goedkoper geleverd kunnen worden zonder dat het verdienmodel van de providers wordt aangetast want de kosten gaan namelijk ook drastisch naar beneden”, aldus Schipper.

Hij vindt de aangekondigde pilot niet het juiste middel om open data te introduceren. “De pilot gaat een jaar duren. Wat gebeurt er na dat jaar? Ook is er geen sprake van volledig open data. Dat maakt het voor ondernemers risicovol om erin te investeren.”

Schipper vindt dat zijn club betrokken had moeten worden bij de besluitvorming. “Een gemiste kans. De RDW had hier samen met de sector een geweldige indruk kunnen maken. Nu weten we niet of we met een half ei zitten of een lege dop.”  

Het gaat om een proef van een jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RDW stelt voertuigdata beschikbaar, providers ontevreden | Automotive Online

RDW stelt voertuigdata beschikbaar, providers ontevreden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bron van de voertuiggegevens is het kentekenregister, ofwel de Basisregistratie Voertuigen. 

Het initiatief sluit aan op Nederlands en Europees beleid om overheidsgegevens als open data beschikbaar te stellen. “Hiermee wil de RDW de ontwikkeling van innoverende diensten stimuleren”, verklaart Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. 

Branche teleurgesteld
RDW-provider A2SP heeft gemengde gevoelens bij het initiatief. “Wij verwachten geen concurrentie van de open data omdat het vooralsnog een proef betreft, wij de data van het basisregister koppelen aan andere databestanden en omdat het maar tot 50 duizend raadplegingen gratis is”, stelt A2SP-directeur Jasper Steffens. “Daarnaast geeft de RDW geen Service Level Agreement op open data in tegenstelling tot de betaalde variant OVI-Zakelijk. Dus bij een zakelijke toepassing kun je geen uptime garanties geven. Daar kun je geen business op bouwen. Dat is bij ons als erkende provider wel het geval.” 

Toch is hij niet gelukkig met het initiatief. “De RDW gaat volledig voorbij aan haar bestaande distributienetwerk dat in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd heeft in RDW-producten. Deze marktpartijen worden nu commercieel zwaar benadeeld ten faveure van de nieuwkomers.”

Steffens wil graag een grotere rol spelen. “Wij zeggen: betrek ons erbij. Wij hebben de kennis en mogelijkheden om de data te ontsluiten. De stimulering van de publieke en private samenwerking, daar gaat het om. Dat is ook hetgeen men vanuit Europa (de Digitale agenda van Eurocommissaris Kroes, red) wenst te stimuleren.” Steffens verwacht dat vooral ‘fun-aanbieders’ en startups zich zullen richten op de data.  

Gemiste kans
Gerrit Schipper, voorzitter van de Vereniging Belangenbehartiging Branche Providers (VBBP), spreekt van een gemiste kans. “We staan positief tegenover open data. Hoe meer data als `open data` te beschikking komt des te meer diensten er komen en die goedkoper geleverd kunnen worden zonder dat het verdienmodel van de providers wordt aangetast want de kosten gaan namelijk ook drastisch naar beneden”, aldus Schipper.

Hij vindt de aangekondigde pilot niet het juiste middel om open data te introduceren. “De pilot gaat een jaar duren. Wat gebeurt er na dat jaar? Ook is er geen sprake van volledig open data. Dat maakt het voor ondernemers risicovol om erin te investeren.”

Schipper vindt dat zijn club betrokken had moeten worden bij de besluitvorming. “Een gemiste kans. De RDW had hier samen met de sector een geweldige indruk kunnen maken. Nu weten we niet of we met een half ei zitten of een lege dop.”  

Het gaat om een proef van een jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.