Afscheid Hamel in teken van apk-verordening
Seminar
Ter ere van het pensioneren van Hamel was een mini-seminar over de toekomst van apk georganiseerd. Hier kwam onder meer het voorstel voor een uniform Europees apk-beleid ter sprake. “Het gaat hier om een verordening, geen richtlijn. Dat betekent dat het een streng regime wordt”, aldus Hamel.
Volgens de nieuwe Europese apk wordt de keurfrequentie 4-2-1-1. Ten opzichte van het huidige Nederlandse beleid is dat iets strenger voor benzine-auto’s (nu 4-2-2-1) maar minder streng voor diesel- en lpg-auto’s (3-1-1). En dat laatste is jammer, zegt Hamel, omdat dieselauto’s voornamelijk zakelijk worden gebruikt, dus meer kilometers maken en meer defecten hebben.
Equipment
Maar wat mogelijk veel meer impact zal hebben in de apk-verordening, zijn de eisen die gesteld gaan worden op het gebied van equipment. “Om straks volgens de Europese regels apk’s uit te kunnen voeren, moeten autobedrijven onder meer een schokdempertestbank en een geluidsmeter hebben. Dat betekent dus investeren”, aldus Hamel. “Bovendien zal het uitvoeren van een keuring straks veel meer tijd in beslag gaan nemen.”
Ferry Smit van de ANWB uitte ook zijn verontrusting hierover: “Voor ons staat veiligheid en milieu voorop, maar daarnaast ook betaalbaarheid. Als je dit ziet, slaat ons de schrik om het hart. We zijn bang dat, als de apk ineens veel duurder wordt, het draagvlak hiervoor bij de consument afneemt.”
De Europese Commissie zal dit najaar bekend maken of de verordening wordt ingevoerd. Minister van Infrastructuur en Milieu Schultz van Haegen, is geen voorstander van het voorstel dat er nu ligt.
Abonnees kunnen een analyse van de apk-cijfers, met medewerking van de Bovag, lezen in de nieuwe Automotive. Het artikel is online hier te lezen.