‘Chinese auto’s pas over 20 jaar succes in Europa’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Great Wall-topman moeten de Chinese fabrikanten veel tijd en middelen investeren om in ‘ontwikkelde’ landen een positie te kunnen verwerven. Dat er tot dusver geen Chinese fabrikanten zijn die met succes zich hebben kunnen settelen buiten China komt doordat er tot op heden te weinig geïnvesteerd is in groei buiten China.

Reden hiervoor is volgens Qingke de sterke groei die de lokale markt de afgelopen jaren heeft gekend, de Chinese automarkt is al een aantal jaren de grootste ter wereld. “Er valt daarom nog veel te behalen buiten China. Maar voorlopig zijn we er nog niet klaar voor, al investeren wij als Great Wall steeds meer in export.”

Bescheiden
Tijdens het tweedaagse congres stond de vraag centraal hoe de Chinese auto-industrie zich gaat ontwikkelen nu de grootste groei van de Chinese interne markt voorbij lijkt te zijn. Export, wat  nu slechts 5% uitmaakt van de Chinese autoverkopen, speelt daarbij een cruciale rol.

Alleen zijn de Chinese fabrikanten behoorlijk bescheiden als het gaat om de eigen kwaliteit. Er moet nog veel geleerd worden, vindt ook Geely-topman Li Shufu, dat met Volvo al op verschillende markten vertegenwoordigd is. “Chinese fabrikanten moeten globaal actief worden, maar we kunnen dit niet doen zonder ons eerst lokaal te vestigen. Dat is de sleutel tot succes. Maar het vergt veel investeringen want voor iedere markt geldt dat je een andere strategie moet hebben. Wij kunnen daarbij leren van Volvo, maar dat maakt het slechts voor een deel simpeler, zo kunnen we gezamenlijk talenten opleiden. Ik vergelijk export met naar school gaan. Daar leer je dingen, maar er zijn geen shortcuts. Als je wilt verbeteren moet je dat stap voor stap doen. En dat geldt voor alle autofabrikanten.”

Voor alle Chinese topmannen op het congres was ook duidelijk dat de focus de komende jaren moet liggen op de eigen producten. “We moeten van groot naar goed, van volumeproducten naar innovaters”, aldus Dongfeng-topman Zhu Fushou. “Om succes te hebben op andere markten moeten onze producten verbeteren en moeten we onze merken sterker maken. Om dat te kunnen realiseren moet de hele Chinese auto-industrie geüpgrade worden en de overcapaciteit moet eruit gehaald worden door middel van consolidatie. Nu worden de auto’s die onder joint ventures verkocht worden kwalitatief beter en winnen marktaandeel ten opzichte van de binnenlandse merken (bijna alle automerken hebben jv’s in China, red). Die trend moet gestopt worden. We moeten trotser worden op onze eigen producten.”

Lees in de komende Automotive een uitgebreid verslag van het Global Automotive Forum in Chengdu.

‘Chinese auto’s pas over 20 jaar succes in Europa’ | Automotive Online

‘Chinese auto’s pas over 20 jaar succes in Europa’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Great Wall-topman moeten de Chinese fabrikanten veel tijd en middelen investeren om in ‘ontwikkelde’ landen een positie te kunnen verwerven. Dat er tot dusver geen Chinese fabrikanten zijn die met succes zich hebben kunnen settelen buiten China komt doordat er tot op heden te weinig geïnvesteerd is in groei buiten China.

Reden hiervoor is volgens Qingke de sterke groei die de lokale markt de afgelopen jaren heeft gekend, de Chinese automarkt is al een aantal jaren de grootste ter wereld. “Er valt daarom nog veel te behalen buiten China. Maar voorlopig zijn we er nog niet klaar voor, al investeren wij als Great Wall steeds meer in export.”

Bescheiden
Tijdens het tweedaagse congres stond de vraag centraal hoe de Chinese auto-industrie zich gaat ontwikkelen nu de grootste groei van de Chinese interne markt voorbij lijkt te zijn. Export, wat  nu slechts 5% uitmaakt van de Chinese autoverkopen, speelt daarbij een cruciale rol.

Alleen zijn de Chinese fabrikanten behoorlijk bescheiden als het gaat om de eigen kwaliteit. Er moet nog veel geleerd worden, vindt ook Geely-topman Li Shufu, dat met Volvo al op verschillende markten vertegenwoordigd is. “Chinese fabrikanten moeten globaal actief worden, maar we kunnen dit niet doen zonder ons eerst lokaal te vestigen. Dat is de sleutel tot succes. Maar het vergt veel investeringen want voor iedere markt geldt dat je een andere strategie moet hebben. Wij kunnen daarbij leren van Volvo, maar dat maakt het slechts voor een deel simpeler, zo kunnen we gezamenlijk talenten opleiden. Ik vergelijk export met naar school gaan. Daar leer je dingen, maar er zijn geen shortcuts. Als je wilt verbeteren moet je dat stap voor stap doen. En dat geldt voor alle autofabrikanten.”

Voor alle Chinese topmannen op het congres was ook duidelijk dat de focus de komende jaren moet liggen op de eigen producten. “We moeten van groot naar goed, van volumeproducten naar innovaters”, aldus Dongfeng-topman Zhu Fushou. “Om succes te hebben op andere markten moeten onze producten verbeteren en moeten we onze merken sterker maken. Om dat te kunnen realiseren moet de hele Chinese auto-industrie geüpgrade worden en de overcapaciteit moet eruit gehaald worden door middel van consolidatie. Nu worden de auto’s die onder joint ventures verkocht worden kwalitatief beter en winnen marktaandeel ten opzichte van de binnenlandse merken (bijna alle automerken hebben jv’s in China, red). Die trend moet gestopt worden. We moeten trotser worden op onze eigen producten.”

Lees in de komende Automotive een uitgebreid verslag van het Global Automotive Forum in Chengdu.