Paul Harms ceo van Better Place

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het van oorsprong Israelisch-Amerikaanse bedrijf heeft een laadconcept ontwikkeld waarbij een leeg accupakket van een elektrische auto op een wisselstation binnen enkele minuten automatisch kan worden vervangen door een set volle batterijen. Daarnaast exploiteert het bedrijf een eigen netwerk van openbare en private oplaadpunten en stelt het bedrijf de batterijen voor de auto’s beschikbaar.

Fluence
Het eerste batterijwisselstation werd vandaag op Schiphol gezamenlijk geopend door minister Maxime Verhagen van Economische Zaken en Shai Agassi, de oprichter en ceo van Better Place. Daarbij werd ook de bouw van een tweede wisselstation in Amsterdam aangekondigd. Beide wisselfaciliteiten maken deel uit van een project voor elektrische taxi’s op Schiphol Airport, dat mede wordt gefinancierd door de Nederlandse en Europese overheid, Renault en de luchthaven. Tien Renault Fluence Z.E. taxi’s van drie verschillende taxibedrijven kunnen hier voortdurend hun batterijen wisselen, tussen de ritten van Schiphol naar Amsterdam en terug door.

Vierde land
“We zijn vastberaden om Europa te laten zien dat het gebruik van elektrische auto’s niet beperkt hoeft te zijn tot korte ritten”, aldus Agassi. “Met dit project tonen we aan dat ook auto’s die veel kilometers maken, zoals de taxi’s op Schiphol, de overstap naar elektrisch rijden kunnen maken.” Volgens de Better Place-ceo is Nederland, met zijn goede infrastructuur en gemiddeld zakelijke kilometrage van 30 duizend kilometer per jaar een van de meest geschikte landen voor een transitie naar elektrisch rijden. Na Israël, Australië en Denemarken heeft het daarom Nederland als vierde land gekozen om op commerciële basis een nationaal dekkend netwerk te lanceren. In Israel is inmiddels een dekkend netwerk gerealiseerd, in Denemarken moet het aantal van vijf operationele wisselstations voor het eind van het jaar zijn uitgebreid naar achttien.

Veertig
In Nederland zouden uiteindelijk zo’n veertig wisselstations gebouwd moeten worden voor een landelijk netwerk. Op welke termijn die gerealiseerd moeten worden is nog niet vastgesteld. Harms gaat zich de komende tijd bezighouden met het vinden van partners die de financiering en uitvoering mogelijk maken. Het gaat dan om uiteenlopende partijen, zoals overheden, banken, leasemaatschappijen, energieleveranciers en andere bedrijven. “Het is een prachtige klus. Iedereen begrijpt dat onze mobiliteit duurzamer moet en dat deze oplossing werkt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dat gaat lukken.”

Paul Harms ceo van Better Place | Automotive Online

Paul Harms ceo van Better Place

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het van oorsprong Israelisch-Amerikaanse bedrijf heeft een laadconcept ontwikkeld waarbij een leeg accupakket van een elektrische auto op een wisselstation binnen enkele minuten automatisch kan worden vervangen door een set volle batterijen. Daarnaast exploiteert het bedrijf een eigen netwerk van openbare en private oplaadpunten en stelt het bedrijf de batterijen voor de auto’s beschikbaar.

Fluence
Het eerste batterijwisselstation werd vandaag op Schiphol gezamenlijk geopend door minister Maxime Verhagen van Economische Zaken en Shai Agassi, de oprichter en ceo van Better Place. Daarbij werd ook de bouw van een tweede wisselstation in Amsterdam aangekondigd. Beide wisselfaciliteiten maken deel uit van een project voor elektrische taxi’s op Schiphol Airport, dat mede wordt gefinancierd door de Nederlandse en Europese overheid, Renault en de luchthaven. Tien Renault Fluence Z.E. taxi’s van drie verschillende taxibedrijven kunnen hier voortdurend hun batterijen wisselen, tussen de ritten van Schiphol naar Amsterdam en terug door.

Vierde land
“We zijn vastberaden om Europa te laten zien dat het gebruik van elektrische auto’s niet beperkt hoeft te zijn tot korte ritten”, aldus Agassi. “Met dit project tonen we aan dat ook auto’s die veel kilometers maken, zoals de taxi’s op Schiphol, de overstap naar elektrisch rijden kunnen maken.” Volgens de Better Place-ceo is Nederland, met zijn goede infrastructuur en gemiddeld zakelijke kilometrage van 30 duizend kilometer per jaar een van de meest geschikte landen voor een transitie naar elektrisch rijden. Na Israël, Australië en Denemarken heeft het daarom Nederland als vierde land gekozen om op commerciële basis een nationaal dekkend netwerk te lanceren. In Israel is inmiddels een dekkend netwerk gerealiseerd, in Denemarken moet het aantal van vijf operationele wisselstations voor het eind van het jaar zijn uitgebreid naar achttien.

Veertig
In Nederland zouden uiteindelijk zo’n veertig wisselstations gebouwd moeten worden voor een landelijk netwerk. Op welke termijn die gerealiseerd moeten worden is nog niet vastgesteld. Harms gaat zich de komende tijd bezighouden met het vinden van partners die de financiering en uitvoering mogelijk maken. Het gaat dan om uiteenlopende partijen, zoals overheden, banken, leasemaatschappijen, energieleveranciers en andere bedrijven. “Het is een prachtige klus. Iedereen begrijpt dat onze mobiliteit duurzamer moet en dat deze oplossing werkt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dat gaat lukken.”