Recente wijziging bpm-wet zorgt voor meevallers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot 1 juli konden mensen die een occasion wilden importeren kiezen of ze de rest-bpm wilden berekenen op basis van het actuele bpm-regime of die van het moment van eerste toelating van de auto. 

Sinds vorige maand is deze regeling veranderd en kunnen mensen een willekeurige bpm-regeling kiezen sinds het moment van eerste toelating van de auto tot het tijdstip van aangifte. 

Twintig wijzigingen
Mensen zijn dus vrij om het voordeligste bpm-regime te kiezen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Er zijn sinds 1993 wel twintig wijzigingen in de bpm-regeling geweest”, zegt Joost Klaren, hoofd restwaarde bij Autotelex. “De diversiteit daarin is groot dus je kunt niet voor alle importauto`s één meest gunstige regeling aanwijzen. Dat kan op één gram CO2 meer of minder al veranderen.”

Autotelex heeft de rekenmodules van haar diensten AutotelexPro en Autotelex Import  zo aangepast dat die per importauto volledig automatisch de meest gunstige bpm-regeling selecteert. Het voordeel loopt op van enkele euro’s tot enkele honderden euro’s. Zo is er bijna 300 euro verschil tussen de oude regeling en de nieuwe bij een Toyota Yaris, rekent Autotelex ons voor. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Recente wijziging bpm-wet zorgt voor meevallers | Automotive Online

Recente wijziging bpm-wet zorgt voor meevallers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot 1 juli konden mensen die een occasion wilden importeren kiezen of ze de rest-bpm wilden berekenen op basis van het actuele bpm-regime of die van het moment van eerste toelating van de auto. 

Sinds vorige maand is deze regeling veranderd en kunnen mensen een willekeurige bpm-regeling kiezen sinds het moment van eerste toelating van de auto tot het tijdstip van aangifte. 

Twintig wijzigingen
Mensen zijn dus vrij om het voordeligste bpm-regime te kiezen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Er zijn sinds 1993 wel twintig wijzigingen in de bpm-regeling geweest”, zegt Joost Klaren, hoofd restwaarde bij Autotelex. “De diversiteit daarin is groot dus je kunt niet voor alle importauto`s één meest gunstige regeling aanwijzen. Dat kan op één gram CO2 meer of minder al veranderen.”

Autotelex heeft de rekenmodules van haar diensten AutotelexPro en Autotelex Import  zo aangepast dat die per importauto volledig automatisch de meest gunstige bpm-regeling selecteert. Het voordeel loopt op van enkele euro’s tot enkele honderden euro’s. Zo is er bijna 300 euro verschil tussen de oude regeling en de nieuwe bij een Toyota Yaris, rekent Autotelex ons voor. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.