Toyota roept 1,5 miljoen auto’s terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het probleem kan zich voordoen bij RAV4-modellen die zijn gebouwd tussen november 2005 en augustus 2010, waarvan er in Nederland 7.850 zijn verkocht. Ook moeten er 6.800 Toyota’s Avensis van tussen november 2008 en januari 2011 worden nagekeken en 270 auto’s van het type Auris D-CAT, die zijn gebouwd tussen februari 2007 en maart 2011.

Klapperen
Volgens woordvoerder Rutger Kerstiens van Louwman & Parqui kan er roestvorming op de bout ontstaan als de momentsleutel bij het uitlijnen niet volgens de specificaties wordt aangehaald. “Vervolgens zou er speling kunnen ontstaan waardoor de veer gaat klapperen. Dat hoor je.” Kerstiens zegt niet te weten wat eventuele gevolgen kunnen zijn. “Het is voor ons een onbekend probleem.” 

Het gaat volgens Toyota niet om een fabricagefout. “In Nederland is het probleem nog niet gesignaleerd, wereldwijd gezien heeft het euvel ook niet tot ongelukken geleid.” Voor de zekerheid roept de Japanse autofabrikant alle auto’s van de betreffende types en modellen terug, ook de auto’s waarvan niet bekend is of ze opnieuw zijn uitgelijnd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toyota roept 1,5 miljoen auto’s terug | Automotive Online

Toyota roept 1,5 miljoen auto’s terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het probleem kan zich voordoen bij RAV4-modellen die zijn gebouwd tussen november 2005 en augustus 2010, waarvan er in Nederland 7.850 zijn verkocht. Ook moeten er 6.800 Toyota’s Avensis van tussen november 2008 en januari 2011 worden nagekeken en 270 auto’s van het type Auris D-CAT, die zijn gebouwd tussen februari 2007 en maart 2011.

Klapperen
Volgens woordvoerder Rutger Kerstiens van Louwman & Parqui kan er roestvorming op de bout ontstaan als de momentsleutel bij het uitlijnen niet volgens de specificaties wordt aangehaald. “Vervolgens zou er speling kunnen ontstaan waardoor de veer gaat klapperen. Dat hoor je.” Kerstiens zegt niet te weten wat eventuele gevolgen kunnen zijn. “Het is voor ons een onbekend probleem.” 

Het gaat volgens Toyota niet om een fabricagefout. “In Nederland is het probleem nog niet gesignaleerd, wereldwijd gezien heeft het euvel ook niet tot ongelukken geleid.” Voor de zekerheid roept de Japanse autofabrikant alle auto’s van de betreffende types en modellen terug, ook de auto’s waarvan niet bekend is of ze opnieuw zijn uitgelijnd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.