Luchtvervuiling neemt toe door klassiekers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Volgens het ministerie is de vervuiling door oldtimers buitenproportioneel. Klassiekers zijn de afgelopen jaren in groten aantallen geïmporteerd vanwege de belastingvrijstelling die hiervoor geldt.

Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) laat weten dat het rapport de vermoedens bevestigt dat auto’s net ouder dan 25 jaar de afgelopen jaren in flinke aantallen zijn geïmporteerd en vaker voor dagelijks gebruik worden ingezet. “Enerzijds stimuleren we automobilisten succesvol om te investeren in nieuwe, schone auto’s. Maar tegelijkertijd houden we een importstroom van vieze, oude auto’s in stand, waarmee de winst van schone lucht voor een groot deel weer ongedaan gemaakt wordt.” 

Het betreft volgens Atsma wel een tijdelijk probleem. Zo moeten nieuwe belastingsregels het rijden in oldtimers minder aantrekkelijk maken.

Auto`s van na 1990 hebben daarbij een katalysator, waardoor de vervuiling weer afneemt. 

Milieuzones
Milieudefensie grijpt het rapport aan om te pleiten voor het weren van vervuilende auto`s uit bepaalde gebieden en de milieuzones die nu al gelden voor vrachtwagens, ook te laten gelden voor die auto’s. Dat hoeven volgens de organisatie geen voertuigen van een bepaald bouwjaar te zijn.

“Het gaat om de uitstoot, ongeacht de leeftijd. Wie zijn oldtimer ombouwt om op gas te kunnen rijden, blijft welkom.” Volgens Milieudefensie is Utrecht hier al mee bezig en wordt er ook in andere steden over nagedacht.  Lees het hele rapport in de rubriek Feiten & Cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Luchtvervuiling neemt toe door klassiekers | Automotive Online

Luchtvervuiling neemt toe door klassiekers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Volgens het ministerie is de vervuiling door oldtimers buitenproportioneel. Klassiekers zijn de afgelopen jaren in groten aantallen geïmporteerd vanwege de belastingvrijstelling die hiervoor geldt.

Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) laat weten dat het rapport de vermoedens bevestigt dat auto’s net ouder dan 25 jaar de afgelopen jaren in flinke aantallen zijn geïmporteerd en vaker voor dagelijks gebruik worden ingezet. “Enerzijds stimuleren we automobilisten succesvol om te investeren in nieuwe, schone auto’s. Maar tegelijkertijd houden we een importstroom van vieze, oude auto’s in stand, waarmee de winst van schone lucht voor een groot deel weer ongedaan gemaakt wordt.” 

Het betreft volgens Atsma wel een tijdelijk probleem. Zo moeten nieuwe belastingsregels het rijden in oldtimers minder aantrekkelijk maken.

Auto`s van na 1990 hebben daarbij een katalysator, waardoor de vervuiling weer afneemt. 

Milieuzones
Milieudefensie grijpt het rapport aan om te pleiten voor het weren van vervuilende auto`s uit bepaalde gebieden en de milieuzones die nu al gelden voor vrachtwagens, ook te laten gelden voor die auto’s. Dat hoeven volgens de organisatie geen voertuigen van een bepaald bouwjaar te zijn.

“Het gaat om de uitstoot, ongeacht de leeftijd. Wie zijn oldtimer ombouwt om op gas te kunnen rijden, blijft welkom.” Volgens Milieudefensie is Utrecht hier al mee bezig en wordt er ook in andere steden over nagedacht.  Lees het hele rapport in de rubriek Feiten & Cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.