Reclamebestedingen H1: +17,5%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tsunami
De groei van de mediabestedingen houdt verband met de aanpassing van de CO2-grenzen op 1 juli, waardoor veel importeurs hun modellen duurder zagen worden. Toyota, dat vorig jaar in verband met de natuurramp in Japan de recelamebestedingen fors terugschroefde, is nu van alle merken de grootste stijger (+88%). Daarna volgen Hyundai (+51%), Renault (+36%), Peugeot (+21,5%), Kia (+33%), Nissan (+34,3%) en Skoda (+45%). Peugeot is in de eerste 6 maanden met 18,4 miljoen euro de grootste adverteerder, Renault (17,7 miljoen) en Hyundai (17,2 miljoen) volgen.

Online
Televisie blijft met 109,6 miljoen euro aan mediawaarde (+16%) verreweg het populairst bij autoadverteerders. De bestedingen aan radio (38,6 miljoen) en buitenreclame (14,5 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dagbladen (33 miljoen) stegen licht (+6%). Bestedingen aan online media zijn in Nederland volgens Adfact niet goed te meten en daarom buiten de analyse gehouden. “Er zijn online zoveel verschillende afrekenmodellen en de prijzen per online vertoning lopen zo uiteen dat de bestedingen niet goed te berekenen zijn”, zegt directeur Lars de Vries van Adfact.

A-segment
De reclamebestedingen zijn binnen het A-segment zijn met 41,8 miljoen euro sterk gestegen (+66%) Het is ook het segment waarin het meest wordt besteed, 21% van de totale bestedingen. De grootste adverteerder in het A-segment is Peugeot met de 107 (6,5 miljoen) gevolgd door de Renault Twingo (6 miljoen) en Citroen C1 (5,7 miljoen). Ook hebben de bestedingen van de nieuwe Volkswagen Up en de nieuwe Fiat Panda bijgedragen. Op de tweede plek staat het B-segment (41,3 miljoen) en op de derde positie het C-segment (41,3 miljoen).

De verwachting is dat de mediabestedingen ook de tweede helft van het jaar boven het niveau van 2011 zullen liggen. “De autoverkopen komen het komende half jaar flink onder druk te staan, maar de voorraden zullen toch de markt in moeten”, aldus De Vries. “Het gevolg zal zijn dat importeurs meer actiematig moeten gaan adverteren.”

De top 5 adverteerders in H1 2012:

    Merk      Stijging      Besteding  
1. Peugeot +27,7% 18,4 miljoen
2. Renault +35,6% 17,7 miljoen
3. Hyundai +63,0% 17,2 miljoen
4. Opel +15,4% 15,4 miljoen
5. Citroën +23,3% 15,1 miljoen

Bekijk het overzicht in de rubriek Feiten & cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reclamebestedingen H1: +17,5% | Automotive Online

Reclamebestedingen H1: +17,5%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tsunami
De groei van de mediabestedingen houdt verband met de aanpassing van de CO2-grenzen op 1 juli, waardoor veel importeurs hun modellen duurder zagen worden. Toyota, dat vorig jaar in verband met de natuurramp in Japan de recelamebestedingen fors terugschroefde, is nu van alle merken de grootste stijger (+88%). Daarna volgen Hyundai (+51%), Renault (+36%), Peugeot (+21,5%), Kia (+33%), Nissan (+34,3%) en Skoda (+45%). Peugeot is in de eerste 6 maanden met 18,4 miljoen euro de grootste adverteerder, Renault (17,7 miljoen) en Hyundai (17,2 miljoen) volgen.

Online
Televisie blijft met 109,6 miljoen euro aan mediawaarde (+16%) verreweg het populairst bij autoadverteerders. De bestedingen aan radio (38,6 miljoen) en buitenreclame (14,5 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dagbladen (33 miljoen) stegen licht (+6%). Bestedingen aan online media zijn in Nederland volgens Adfact niet goed te meten en daarom buiten de analyse gehouden. “Er zijn online zoveel verschillende afrekenmodellen en de prijzen per online vertoning lopen zo uiteen dat de bestedingen niet goed te berekenen zijn”, zegt directeur Lars de Vries van Adfact.

A-segment
De reclamebestedingen zijn binnen het A-segment zijn met 41,8 miljoen euro sterk gestegen (+66%) Het is ook het segment waarin het meest wordt besteed, 21% van de totale bestedingen. De grootste adverteerder in het A-segment is Peugeot met de 107 (6,5 miljoen) gevolgd door de Renault Twingo (6 miljoen) en Citroen C1 (5,7 miljoen). Ook hebben de bestedingen van de nieuwe Volkswagen Up en de nieuwe Fiat Panda bijgedragen. Op de tweede plek staat het B-segment (41,3 miljoen) en op de derde positie het C-segment (41,3 miljoen).

De verwachting is dat de mediabestedingen ook de tweede helft van het jaar boven het niveau van 2011 zullen liggen. “De autoverkopen komen het komende half jaar flink onder druk te staan, maar de voorraden zullen toch de markt in moeten”, aldus De Vries. “Het gevolg zal zijn dat importeurs meer actiematig moeten gaan adverteren.”

De top 5 adverteerders in H1 2012:

    Merk      Stijging      Besteding  
1. Peugeot +27,7% 18,4 miljoen
2. Renault +35,6% 17,7 miljoen
3. Hyundai +63,0% 17,2 miljoen
4. Opel +15,4% 15,4 miljoen
5. Citroën +23,3% 15,1 miljoen

Bekijk het overzicht in de rubriek Feiten & cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.