Autofabrikanten verplicht tot vrijgeven onderdelendata

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe wet verplicht autofabrikanten om de relatie tussen het chassisnummer (VIN) en het OE-nummer openbaar te maken. Hierdoor kunnen onderdelen eenvoudig worden geïdentificeerd. Fabrikanten waren nog niet verplicht om het VIN-nummer toegankelijk te maken voor andere leveranciers. Garagehouders konden daardoor slechts op basis van het type model onderdelen bestellen. De foutkans is hierbij relatief hoog, omdat binnen bepaalde autotypes verschillende onderdelen worden gebruikt. Daarnaast is het volgens Figiefa tijdrovend.

Gelijke toegang
Figiefa vindt de wet van groot belang. “Gezien de nog altijd toenemende complexiteit van de moderne voertuigen en de groeiende variëteit en diversiteit in onderdelen zelfs binnen een enkele serie, werd het voor de onafhankelijk opererende vrije markt steeds moeilijker om haar werkzaamheden uit te voeren, zoals het produceren en verkopen van onderdelen en andere diensten.”

Figiefa stelt dat alle spelers op de markt nu gelijke toegang hebben tot de benodigde informatie. Behalve voor onderdelenimporteurs, grossiers en garagisten heeft de maatregel ook gevolgen voor onderdelenfabrikanten. Zij zijn straks in staat om veel preciezer te produceren, omdat alle brondata beschikbaar zijn.
“Met dit besluit kunnen de onafhankelijke leveranciers op de vrije markt een bestaan opbouwen als serieus alternatief voor de servicenetwerken van de autofabrikanten”, aldus Michel Vilatte, voorzitter van Figiefa.

RAI Vereniging
Eric Rommerts, secretaris van de afdeling Autovak van RAI Vereniging en bestuurslid van Figieva, is content. “Het is een langdurig en stroperig proces geweest, waar we nu eindelijk ons doel hebben bereikt.” Volgens Rommerts was dat doel om de kostenfactor voor de twee verschillende kanalen gelijk te trekken. “Garagisten, grossiers, onderdelenimporteurs en fabrikanten waren voorheen veel tijd en dus geld kwijt met het traceren van de juiste gegevens. De directe lijn naar de fabrikant maakt daaraan een einde.” Hoewel er geen sancties zijn vastgesteld voor fabrikanten die de nieuwe regels schenden, heeft Rommerts er vertrouwen in dat de afspraken worden nagekomen. “Wij zullen dit samen met bijvoorbeeld Bovag monitoren. En onze ervaring is dat als fabrikanten in gebreken blijven, de Commissie ze daar snel op aanspreekt.”

Autofabrikanten verplicht tot vrijgeven onderdelendata | Automotive Online

Autofabrikanten verplicht tot vrijgeven onderdelendata

Redactie Redactie
• Laatste update:

De nieuwe wet verplicht autofabrikanten om de relatie tussen het chassisnummer (VIN) en het OE-nummer openbaar te maken. Hierdoor kunnen onderdelen eenvoudig worden geïdentificeerd. Fabrikanten waren nog niet verplicht om het VIN-nummer toegankelijk te maken voor andere leveranciers. Garagehouders konden daardoor slechts op basis van het type model onderdelen bestellen. De foutkans is hierbij relatief hoog, omdat binnen bepaalde autotypes verschillende onderdelen worden gebruikt. Daarnaast is het volgens Figiefa tijdrovend.

Gelijke toegang
Figiefa vindt de wet van groot belang. “Gezien de nog altijd toenemende complexiteit van de moderne voertuigen en de groeiende variëteit en diversiteit in onderdelen zelfs binnen een enkele serie, werd het voor de onafhankelijk opererende vrije markt steeds moeilijker om haar werkzaamheden uit te voeren, zoals het produceren en verkopen van onderdelen en andere diensten.”

Figiefa stelt dat alle spelers op de markt nu gelijke toegang hebben tot de benodigde informatie. Behalve voor onderdelenimporteurs, grossiers en garagisten heeft de maatregel ook gevolgen voor onderdelenfabrikanten. Zij zijn straks in staat om veel preciezer te produceren, omdat alle brondata beschikbaar zijn.
“Met dit besluit kunnen de onafhankelijke leveranciers op de vrije markt een bestaan opbouwen als serieus alternatief voor de servicenetwerken van de autofabrikanten”, aldus Michel Vilatte, voorzitter van Figiefa.

RAI Vereniging
Eric Rommerts, secretaris van de afdeling Autovak van RAI Vereniging en bestuurslid van Figieva, is content. “Het is een langdurig en stroperig proces geweest, waar we nu eindelijk ons doel hebben bereikt.” Volgens Rommerts was dat doel om de kostenfactor voor de twee verschillende kanalen gelijk te trekken. “Garagisten, grossiers, onderdelenimporteurs en fabrikanten waren voorheen veel tijd en dus geld kwijt met het traceren van de juiste gegevens. De directe lijn naar de fabrikant maakt daaraan een einde.” Hoewel er geen sancties zijn vastgesteld voor fabrikanten die de nieuwe regels schenden, heeft Rommerts er vertrouwen in dat de afspraken worden nagekomen. “Wij zullen dit samen met bijvoorbeeld Bovag monitoren. En onze ervaring is dat als fabrikanten in gebreken blijven, de Commissie ze daar snel op aanspreekt.”